Téměř sedm milionů automobilů umožňujících oboustrannou bezdrátovou komunikaci odebral vloni světový trh. Podle analytiků společnosti Gartner začíná éra tzv. chytré mobility. Za její základní infrastrukturní prvek považují bezdrátovou konektivitu, která umožní výrazné rozšíření funkcionalit a schopností automobilů.

43 mil.

Tolik prodaných automobilů bude mít podle Gartneru v roce 2020 integrovaný komunikační modul.

V roce 2020 prodají automobilky celosvětově téměř 43 milionů vozidel s integrovanými komunikačními moduly. Dalších 18 milionů automobilů podle prognózy analytiků umožní připojení interních systémů k externím bezdrátovým sítím a systémům prostřednictvím mobilních zařízení. Prodej vozů s bezdrátovou konektivitou se v průběhu pěti let téměř zdesetinásobí.

Automobilový průmysl se začíná více soustřeďovat na nabídku služeb, samotná vozidla do jisté míry ustupují do pozadí. Podobným vývojem prošel také segment informačních technologií. Hardware a software pochopitelně nezmizely, ale ve výsledku se pouze podílejí na generování služeb a funkcionalit, které si zákazníci pořizují.

Vozidla připojená do komunikačních sítí umožní automobilkám profitovat z nových obchodních modelů, které nebudou zcela nepodobné těm ze světa mobilních platforem. Osádkám vozů nabídnou nejen zábavu a informace, ale i dosud nevídané možnosti nejrůznějších asistencí a automatizací.

Média se v současnosti hojně věnují samořiditelným neboli autonomním automobilům. Mnoho jejich schopností se již objevuje v běžně dostupných modelech. Aktualizace softwaru nebo prémiové funkcionality se stávají novým zdrojem příjmů tradičního odvětví.

Obchodní model, jenž přináší koncept chytré mobility, se nedotkne pouze automobilek. Nabízí široké možnosti inovací pro pojišťovací byznys, pro služby pronájmu nebo sdílení vozů a samozřejmě pro rozvoj nabídky automobilů s alternativními pohony.

 
Editorial byl publikován v ICT revue 10/2016.