Využití umělé inteligence vidí společnost O2 nejen v telekomunikacích, ale třeba také v bankovnictví, zdravotnictví nebo farmacii. Dataclair.ai povede jeden z předních českých odborníků na kybernetiku a umělou inteligenci Jan Romportl, který svůj tým nyní rozšiřuje o několik pozic.
„Lidská inteligence neustále skládá data přicházející z obrovského senzorického pole. Na základě výsledné komprimované informace je pak schopna předvídat a rozhodovat se. Na podobném principu, tedy na smysluplné kompresi dat, funguje také umělá inteligence. Ta využívá algoritmy strojového učení obvykle založené na analýzách Big Dat. Podobně jako člověk pak z těchto dat provede kompresi, predikci a výsledné rozhodnutí nebo doporučení,“ vysvětluje Jan Romportl.
Analýzy Big Dat už nyní pomáhají například při plánování dopravy, umisťování poboček a zefektivnění komunikace se zákazníky. Strojové učení pak firmám umožní zlepšovat a automatizovat některé procesy a zvyšovat tak jejich produktivitu. Využití umělé inteligence zároveň přinese zlepšení i zákazníkům. “ Velký prostor při využití umělé inteligence vidím v lékařství. Neuronové sítě umí velice dobře rozeznávat jakékoliv vzory, akustické i obrazové. Nabízí se tak například zpracovávání rentgenologických snímků či snímků z magnetické rezonance nebo třeba vývoj aplikace, která dokáže rozeznat, zda je znaménko na kůži maligní nebo benigní,“ popisuje Jan Romportl. Obrovský potenciál umělé inteligence se již dnes ukazuje také v oblasti tzv. personalizované medicíny či při vývoji zcela nových léčiv.
Algoritmy strojového učení pronikají do stále více oblastí každodenního života a ovlivňují rozhodování velkého množství lidí. Proto je nesmírně důležité, aby takto vzniklé rozhodovací procesy byly plně v souladu s etickými hodnotami člověka a naší společnosti. Jedním z praktických důsledků je například to, že umělá inteligence vždy musí rozhodovat či dávat uživatelům doporučení tak, aby se nedopouštěla žádné diskriminace třeba vzhledem k pohlaví, rase, národnosti nebo sociální skupině. Cílem O2 je proto zaměřit se na vývoj tzv. etické umělé inteligence. “ Většina současného vývoje v umělé inteligenci se zaměřuje pouze na zlepšování jejích schopností a výkonu, aniž by řešila tyto etické otázky. V O2 jsme si plně vědomi obrovského celospolečenského dopadu etických vlastností umělé inteligence, a proto jsme se rozhodli koncentrovat a rozvíjet metody etického strojového učení právě v centru Dataclair.ai,“ zdůrazňuje Jan Romportl.
K utváření neuronových sítí je zapotřebí ohromné množství dlouhodobě získávaných dat, která však nemusí být vůbec spojena s konkrétními lidmi. „Konkrétní zákaznická data nikdy nepředáváme třetím stranám. Analýzy provádíme nad daty zákazníků, kteří k tomu poskytli souhlas, a vždy je provádí interní tým, který nyní výrazně posilujeme. Bezpečnost dat je nadále naší nejvyšší prioritou,“ zdůrazňuje Jan Romportl. Navíc jedním z důležitých úkolů centra zároveň bude výzkum a vývoj metod strojového učení, které nebudou vyžadovat data reálných zákazníků, a místo nich budou založena na datech uměle vygenerovaných.
Jan Romportl v O2 od roku 2015 vede tým, který se zabývá zpracováním dat. Vystudoval umělou inteligenci a filozofii na Západočeské univerzitě v Plzni, kde také do roku 2015 přednášel. Patří k propagátorům kybernetiky a umělé inteligence a publikuje na toto téma v odborných časopisech.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist