Společnost Dataweps vyvíjí nástroje a software pro oblast e-commerce a on-line retail. Co všechno jste pro firmy podnikající v této oblasti schopni zajistit?

Pro naše klienty řešíme především automatizaci produktové analytiky. Pokud jste například společnost jako Alza nebo Mall, potřebujete vědět, za jaké ceny prodávají produkty vaši konkurenti a které zajímavé produkty vám chybí v portfoliu. Navíc automaticky umíme vhodně "přelévat" marketingové náklady na jednotlivé produkty, aby se efektivně vynakládaly podle toho, jakým způsobem je lidé kupují.

V neposlední řadě naši klienti využívají i software Disivo, aby pomocí něj dokázali nastavovat optimální ceny a udržovat tak dlouhodobě svou konkurenceschopnost a ziskovost.

Zmínil jste Disivo. Tento nástroj tedy umí pohlídat ceny na e-shopu vůči konkurenci. Co dále dokáže?

Zmíněnou funkcionalitu, sledování cen u konkurence, využívá například největší tuzemský on-line prodejce Alza. Na internetu ale nejde jen o hlídání, jde především o schopnost správně reagovat. Jaká je optimální cena za konkrétní produkt − například Apple AirPods? Je to 4199 Kč, 4099 Kč, 3999 Kč, nebo je cena úplně jiná? To je otázka, na niž se na internetu pro každý e-shop s více než sto tisíci položkami mění odpověď prakticky každou vteřinu − a na tuto otázku našim klientům pomáhá Disivo najít odpovědi. Díky němu tak dokážou obstát v tvrdé konkurenci a zůstat v zisku i díky tomu, že z každého produktu doslova "vyždímají" maximum.

Na jakém principu nástroj pracuje?

Disivo stojí především na masivní datové integraci a extrémně rychlé statistické analýze.

Samotný nástroj se skládá ze tří částí. Ta první provádí import dat do systému. Od klientů sbírá data o jejich produktech a chování zákazníků, případně marketingové aktivity a další informace. K těmto informacím následně přidá data o cenách, aktivitě a dostupnosti konkurence a také sleduje externí signály.

Druhá část tato data spojí a zobrazí vztahy v business intelligence dashboardech. Náš systém také umožní jednoduše nastavit pravidla pro přeceňování, v případě velkého množství dat zapojíme i umělou inteligenci.

Třetí část nástroje Disivo nakonec exportuje doporučené ceny ke klientovi.

Předpokládám, že na trhu je více takových řešení. Je Disivo něčím výjimečné?

Disivo je unikátní a jedinečné především přesností vyhodnocovaných dat a schopností pracovat i nad segmenty a produkty, které žádnou konkurenci nemají. Jsme schopni automatizovat cenotvorbu za účelem maximalizace zisku i u produktů, které jsou speciálky pouze na základě chování návštěvníků e-shopu.

Snažíme se především o to, aby naši klienti dělali správná rozhodnutí a rozuměli našim nástrojům. Vzděláváme klienty tak, aby dokázali správně rozpoznat signály, správně na ně reagovat a v neposlední řadě je i správně vyhodnocovat. Vše děláme tak, aby uživatelé nemuseli mít doktorát ze statistiky a aby prostředí práci zrychlovalo, ne naopak.

Je Disivo nástrojem pro každý e-shop? Co určuje jeho cenu?

Stejně tak, jako se stalo sledování cen konkurence v e-commerce průmyslovým standardem, se postupně stává i automatizace cenotvorby neodmyslitelnou součástí obchodní strategie jak velkých, tak středně velkých e-shopů s určitým minimálním množstvím objednávek.

Cenu Disiva určuje objem položek v nabídce, který pro daný obchod software zpracovává. V případě, že chce klient sledovat i konkurenci, je cena za sledování odvozená od počtu sledovaných e-shopů a produktů.

 

Rozhovor byl publikován v magazínu ICT revue.