Vaše nabídka služeb je spojená s provozem vlastní optické sítě a datových center, dále, zjednodušeně řečeno, zajišťujete distribuci televizního signálu. Stavíte ale také například telekomunikační sítě. Které ze zmíněných oblastí jsou pro vás po byznysové stránce stěžejní?

Klíčové jsou pro nás určitě retailové služby (internet a televize koncovým zákazníkům). V B2B sektoru pak služby optické páteřní sítě. Housing sice tvoří "jen" 15 procent obratu, je pro nás však důležitý z hlediska ostatních služeb. Dodávka IPTV streamů či technologických řešení a s tím spojených služeb je logickým doplňkem našeho portfolia, byť méně významným.

Výstavba sítí je vlastně okrajovou aktivitou, přesto jsme v posledních letech postavili pro ostatní operátory stovky kilometrů nových tras. Ve zmíněném retailu jsme na jižní Moravě významným regionálním operátorem, u služeb páteřní optické sítě dokážeme díky 2500 km optických tras propojit např. Prahu s Brnem a Bratislavu přes Brno a Ostravu s Polskem.

Jak vypadá vaše nabídka spojená s optickou sítí? Co u vás firmy nejčastěji poptávají a kdo je nejtypičtější uživatel těchto služeb?

Nejčastěji poptávanými službami jsou páteřní konektivita a datové okruhy, resp. pronájem nenasvícených vláken. Páteřní konektivitu využívají nejčastěji místní ISP a logicky také zákazníci datacentra.

Pronájem datových okruhů či vláken je typicky službou pro firmy s více pobočkami a klienty, kteří potřebují propojit kanceláře s technologiemi umístěnými v datacentrech. Mezi zákazníky však patří i města, kraje a státní správa.

Co definuje kvalitu těchto služeb? Jsou zde parametry optické sítě důležité?

Z pohledu zákazníka jednoznačně úroveň dostupnosti služby (SLA). Z technického pohledu je kritická topologie samotné sítě a zvolená přenosová technologie. Ovšem i kvalita výstavby hraje důležitou roli, stejně jako lidé, kteří se o síť starají.

Zmínili jsme, že provozujete datová centra, celkem jsou tři. Rozhodli jste se nenabízet cloudové služby. Čím je tedy plníte?

Částečně našimi technologiemi, což byl ostatně primární důvod jejich výstavby. Část prostoru pak využívají i ostatní operátoři. No a postupně se nám dařilo a daří získávat zákazníky z řad větších ICT firem, kterým stavíme řešení na míru. V tom jsme v Brně nejlepší.

Aktuálně modernizujete své největší datové centrum v Brně. Čeho se modernizace týká? Jakými parametry se poté bude moci pochlubit?

Začali jsme vloni rozšířením a modernizací rozvodny. Nyní má každá napájecí větev vlastní VN transformátor o výkonu 1 MW a je až k zařízení zákazníka vedena zcela odděleně. Instalovali jsme další diesel generátor a jednotky UPS, aktuálně máme k dispozici 1 MW zálohovaného napájení. Nový řídicí systém dokáže sfázovat diesel generátory s rozvodnou sítí bez nutnosti běhu na UPS, čímž se snížilo riziko výpadku napájení. Po dostavbě pátého sálu bude celková plocha datových sálů téměř 900 m2. Součástí projektu v hodnotě takřka 50 mil. korun je i odpovídající upgrade síťové infrastruktury.

Mimo firemní sféru nabízíte služby také domácnostem. Pod značkou Selfnet prodáváte internetové připojení a televizní vysílání do domácností. Jak jste ve svém brněnském regionu úspěšní?

Naše služby nabízíme ve 45 městech a obcích jižní Moravy, počet přípojek roste přibližně o 5 procent za rok. Pod názvem Selfnet TV jsme úspěšně spustili interaktivní televizi, o kterou je zájem především u mladších lidí. Nabízí totiž zcela jinou dimenzi sledování televizního vysílání, na oblíbené programy se můžete podívat třeba i přes mobilní zařízení. Rodina se tak například nemusí "prát" o jednu televizi.

 

Rozhovor byl publikován v únorovém čísle magazínu ICT revue.