O elektronizaci zdravotnictví v České republice je stále větší zájem, pro lékaře i pacienty představuje komfort a úsporu času. Komunikace s lékaři telefonicky nebo docházení do ordinací jsou mnohdy zdlouhavé a ne vždy nutné. Některé úkony by bylo možné řešit elektronicky. Jak uvádí většina Čechů (87,4 %), elektronickou komunikaci s lékaři by rádi využívali. Zájem o tento servis vzrostl oproti roku 2014 o více než 17 %. Nejčastěji by Češi tuto možnost využívali k objednání se k lékaři (96,7 %), k připomínkám pravidelných kontrol (91 %) a k vystavování receptů (89,4 %). Velký zájem by ale byl také o přístup k výsledkům vyšetření online (88,9 %). Elektronizace komunikace s lékaři ale nabízí i další úkony, které není vždy nutné řešit osobně nebo telefonicky a většina lidí by o ně měla zájem: například online konzultace, zjištění ceny či doplatku za lék nebo lékařský úkon, konzultace možných interakcí a nežádoucích účinků u léků nebo sdílení základních zdravotních údajů se záchrannou službou.

Z odpovědí respondentů dále vyplývá, že více než 2/3 Čechů se nestará jen o své zdraví, ale pomáhá také svým blízkým. I zde by jim v péči pomohla elektronická komunikace, která je pohodlná a šetří čas. Nejčastěji Češi pomáhají prarodičům nebo rodičům, ale také svým partnerkám a partnerům. Nejvíce blízkým pomáhají k obvodnímu lékaři (84,7 %) a k zubaři (54,1 %). Možnost komunikovat s lékaři elektronicky by rádi využívali i pro své blízké a péči by jim usnadnila. Ocenili by ji hlavně při objednávání blízkých na vyšetření (89,1 %), vystavení receptu na léky elektronicky (76,2 %) a k připomínkám pravidelných kontrol (70,6 %).

„Z výsledků průzkumu je patrné, že by Češi uvítali, kdyby jim lékaři poskytli možnost komunikovat s nimi elektronicky. Lidé od zdravotnictví očekávají stálé zlepšování služeb, zvyšující se komfort a časovou úsporu. Online komunikace je na českém trhu k dispozici, je efektivní a mezi klienty je o ni velký zájem,“ uvádí Lenka Volfová, Head of Marketing z CompuGroup Medical ČR a dodává: „Tyto služby by zároveň lidé nevyužívali jen pro sebe, ale i v péči o své blízké.“

Ženy by elektronickou komunikaci do velké míry ocenily v komunikaci se svou gynekologickou ordinací, protože ji mnohdy navštěvují jen kvůli receptu nebo výsledkům vyšetření, přitom tyto úkony by se daly řešit elektronicky. Více než 1/2 žen uvádí, že gynekologa navštěvuje jen kvůli receptu, a to nejčastěji 2krát nebo 4krát ročně. Kvůli předání výsledků vyšetření dochází do gynekologické ordinace alespoň jednou do roka 58 % žen. Ačkoli by ženy stály o online komunikaci se svými gynekology, téměř 84 % tuto možnost nemá. Ženy by ji nejraději využívaly k online objednávání (88,8 %), k připomínkám pravidelných vyšetření (72,3 %), k vystavení receptů na léky (69,5 %) či k přístupu k výsledkům vyšetření on-line (68,7 %). O možnost konzultovat problém s gynekologem elektronickou cestou by mělo zájem téměř 80 % žen.

Průzkum pro společnost CompuGroup Medical ČR provedla agentura STEM/MARK v dubnu 2017 na 521 respondentech.