Kdo chce být v současné době úspěšný v byznysu, tomu podle Davida Lesche, generálního ředitele firmy AV Media, nestačí být dobrý jen v jednom oboru. "Dneska jsou lidé úspěšní díky tomu, že dokážou skloubit znalosti z více odvětví," tvrdí podnikatel, který v praxi dokázal, že jeho teorie úspěšně funguje. Při založení AV Media se v roce 1992 totiž dali dohromady odborníci na techniku a obchod. Dva absolventi Elektrotechnické fakulty ČVUT a jeden z VŠE se specializací na mezinárodní obchod. Přitom ovšem šlo spíš o náhodu než o sofistikovanou rozvahu.

Tím ekonomem byl Lesch, techniky Petr Barcal a Petr Hrubeš. Dvojice spolužáků hledala takzvaně třetího do party a výběr padl na Lesche. Nejenže se vyzná v ekonomice a obchodu, ale je přesně ten typ, který dokáže nadchnout partu pro určitou ideu, dát dohromady a udržovat kolektiv v plném zápřahu. Působí jako trenér vrcholových sportovců, který umí zaujmout a vybičovat k maximálním výkonům. A přitom se zdá, že mu tohle "zblbnutí" lidí jde velice lehce a dělá je s nadšením.

"Dokážu prosadit své vize a sem tam umím i naslouchat, takže dokážu prosadit i cizí vize," přiznává podnikatel, že chce-li zaujmout, musí neustále měnit hru. Aby upoutal pozornost svého okolí, nesmí prý být předvídatelný, takže jednou šeptá, jindy zvyšuje hlas, někdy nejeví zájem, aby kolegy vyprovokoval k větší intenzitě obhajování jejich nápadů. "Moderní management a leadershift jsou hodně propojené s herectvím, protože musíte sem tam hrát. Dopracoval jsem se k tomu zkušenostmi. Čím jsem zkušenější, tím se snažím víc lidi překvapovat. Manželka říká: Překvapuj, ale neděs," usmívá se Lesch, ke kterému dobrá, až veselá nálada s určitou příměsí nakažlivosti a nadsázky vysloveně patří. Nebojí se humoru, ale ani nekompromisního postoje, umí pozorně sledovat svého protihráče a vypozorovat, jak jej zaujmout a přesvědčit. To vše dělá s jediným cílem, aby firma AV Media patřila k těm nejlepším. David Lesch totiž rozhodně není typem podnikatele, který by lehce snášel prohry.

AV Media

- V roce 1992 firmu založila trojice Petr Barcal, David Lesch, Petr Hrubeš a dodnes jsou jejími majiteli.
- Působí po celé Evropě. Na Slovensku se věnují digitalizaci kin a v Polsku založili dceřinou firmu Brill AV Media.
- V ČR vlastní ještě sesterské společnosti - dcinex věnující se digitalizaci kin, Yventech zabývající se pronájmem techniky, Rental Pro dodávající technické vybavení na koncerty a festivaly a Glance Media věnující se softwaru.
- Všechny firmy dohromady zaměstnávají 250 lidí a loni poprvé překročily miliardovou hranici obratu.
- Mateřská firma AV Media má 180 zaměstnanců a její loňský obrat dosáhl 850 milionů korun.

"I doma mi říkají, že největší konkurencí rodiny je firma. Že tatínek má radši firmu než rodinu," nebojí se prozradit, že AV Media stojí vysoko na žebříčku jeho priorit. Vždyť také za svůj největší profesní úspěch považuje právě firmu. "Dokázali jsme dát od nuly dohromady 250 lidí, kteří dlouhodobě dělají špičkové věci, baví je to a zákazníci jsou spokojení. Mě osobně na tom nejvíc baví ta různorodost, že stále děláme něco jiného, a jak rychle přicházejí nové technologie, prožili jsme různá stadia a udrželi jsme krok."

Náhody a šťastné okolnosti

Lesch si vlastně splnil svůj tajný sen, a jak tvrdí, málo komu se to podaří, protože tajné sny jsou z kategorie těch nesplnitelných. Podvědomě vždy cítil, že by mu více vyhovovalo být zaměstnavatelem než zaměstnancem. Ale v dobách komunismu šlo opravdu o něco nemyslitelného. "Moje mládí jsou 80. léta, kdy jsme si nikdo nedokázal představit, že bude v Československu možné soukromé podnikání," míní, že si maximálně představoval takový čínský model. Že pod vládou jedné strany se Československo bude postupně dopracovávat k drobnému podnikání. "Ale já že se ani tohohle nedožiji. Takže když to přišlo, tak jsem si říkal, tak dlouho jsem si to přál, že se teď do toho musím pustit. A přiznávám, že se mi to zalíbilo."

Samozřejmě že ani trojice Barcal, Hrubeš, Lesch neslavila úspěchy od samého začátku. Dokonce opouštěli svá zaměstnání postupně, protože z počátku to nevypadalo, že firma uživí všechny tři. "Náš příběh vychází z mnoha náhod a šťastných okolností," charakterizuje Lesch začátky 90. let, kdy firma AV Media vznikla. Trojice cítila, že je nejvhodnější čas se uplatnit s vlastními nápady. Lesch a Barcal sbírali zkušenosti u zahraničních firem a zjistili, jak funguje byznys ve světě. "Kolega Barcal objevil na jaře roku 1992 nový produkt - videoprojektor od firmy Sharp, kterou v Česku zastupoval. A napadlo ho, že by se kolem této novinky dal dělat byznys. Přizval Petra Hrubeše, odborníka na videoobraz, který v té době působil ve výzkumném ústavu televizní techniky," vzpomíná Lesch, že on byl ten třetí do party. Přinesl odborný pohled na obchod, ekonomicko-finanční rozvahu a měl být i tím jazýčkem na vahách, kdyby se náhodou nedokázali dva dohodnout. Jednoznačně AV Media vznikla v duchu hesla: tři hlavy a hlasy jsou lepší než dva.

Původně měla být firma AV Media obchodní a distribuční společností. A v jakém oboru, to napovídal název. "To ještě byla doba telefonních seznamů, tak jsme si řekli, že by bylo dobré jméno od A, abychom byli hned na začátku. Pak aby se v názvu objevilo něco jako média, protože v té době to bylo populární slovo, a když jsme věděli, že se zaměříme na video, vznikla slova audio video média a z nich zkratka AV Media," představuje brand firmy Lesch.

Postupně ovšem trojice zjistila, že nejlepší je obchodovat napřímo s jednotlivými firmami, a vzhledem k tomu, že zakladatelé dobře ovládali angličtinu, podařilo se jim spolupracovat v tuzemsku s nadnárodními zahraničními společnostmi, které sem v té době přicházely. Udělali si dobré jméno u firem jako IBM, Oracle, Andersen Consulting a seznámili se s tehdy ještě neznámou Smart Technologies, která se posléze stala v oblasti interaktivních tabulí světovým lídrem. A pak prý je v byznysu usměrnila další náhoda. Zjistili, že si firmy kvůli "powerpointní" prezentaci nechtějí kupovat zařízení za půl milionu, ale stačila by jim jen zápůjčka techniky.

V létě olympiáda na Lipně

V současné době je AV Media lídrem na poli prezentační, projekční a audiovizuální techniky v Česku. Do roku 2000 se firma soustřeďovala především na integrace audiovizuálních řešení, postupem času však rozšiřovala své portfolio. Aktuálně nabízí audiovizuální řešení pro školy, kulturní instituce, firmy, veřejnou správu, hotely a domácnosti. Zároveň nabízí i pronájem a obsluhu špičkové audiovizuální techniky pro širokou škálu různorodých akcí - od firemních školení přes korporátní kongresy, společenské akce a veletržní expozice až po venkovní projekci. Široké veřejnosti je AV Media známá třeba z Olympijského parku Soči - Letná 2014.

Letos se chystá v létě s Českým olympijským výborem na další podobnou akci na březích Lipna. Její zásluhou je v tuzemsku digitalizovaných 250 kinosálů. Muzea mají interaktivní expozice, například rybářství v Národním technickém muzeu nebo digitální planetárium v Hradci Králové. Z 850milionového obratu tvoří firmy a soukromý sektor 40 procent, zbytek připadá na zakázky pro veřejná odvětví. A asi nejvíc si Lesch cení práce, kterou AV Media dělá pro základní školy. "Změnili jsme prostředí v 15 tisících třídách, učitelé tam jinak učí, jinak motivují žáky, využívají interaktivní tabule, pro které jsme vyškolili učitele, a to je asi náš největší celospolečenský dopad," míní podnikatel.

Vůbec se zdá, že přesah na mladou generaci je to, co se vine firmou jako zlatá nit. Například děti zaměstnanců jsou často jakýmisi kritiky, podle nichž ve firmě vymýšlejí, jak třeba muzejní interaktivní expozice nebo veřejné akce vymyslet co nejlépe. "Když to děti baví, víme, že to děláme dobře, když je to baví jenom málo, tak se ptáme, jak to uděláme příště lépe. A také chceme, aby se zaměstnanci mohli před svou rodinou pochlubit, aby naše děti věděly, že peníze nepadají z bankomatů, ale je za tím práce jejich rodičů," uvádí generální ředitel AV Media.

Majitelé firmy mají čtyři potenciální nástupce, ale zatím jsou jejich děti ve věku, kdy se ještě nedá hovořit o cíleném následovnictví. Například Lesch má dvě dcery (10 a 13 let) a tvrdí, že zatím se mezi sebou dohadují, která bude otce následovat. "Mám obavy, že reálně nakonec o ten závazek nebude mít zájem žádná," uvádí s tím, že i na tuto variantu se ve společnosti připravují. "Zabýváme se tím, abychom měli ve firmě dobré lídry, a když někdo z našich dětí jim bude schopen pomáhat a pak i jejich role převzít, tak to bude jedině dobře, ale spoléhat na to nebudeme. Máme zodpovědnost za zaměstnance."

Na to, že by byli zaměstnanci méně technicky vzdělaní než třeba před 25 lety, si Lesch nestěžuje. Podle jeho zkušeností absolventům vysokých technických škol nechybí znalosti, ale dovednosti a kompetence. Neumějí se zorientovat, poradit si, nemají disciplinovaný přístup. Především ale přicházejí ze škol velice špatně vybaveni jazykově. "Proto nabízíme školám technologie pro jazykové laboratoře a podobně. Když už jsme jednu generaci prošvihli, tak chceme, aby ta další angličtinu uměla."