Momentální situace na trhu s BI a pokročilou analytikou podle Gartneru velmi silně připomíná trh s minipočítači a pracovními stanicemi na konci osmdesátých let minulého století, kdy došlo k zásadním změnám potřeb uživatelů a s tím souvisejících nákupních nálad podnikových zákazníků.

Tato vlna třeba přiměla společnost Hewlett-Packard k zásadním inovacím architektury své serverové platformy, zatímco její hlavní rival firma DEC, která na tyto změny nedokázala zareagovat, byla záhy smetena z trhu.

Lídři na trhu BI jsou dnes podle Gartneru ve velmi podobné situaci. Zavedené klasické dodavatele vytlačují firmy přicházející z SMB trhů s nabídkou lehkých analytických řešení (data discovery) v cloudu a pro běžné uživatele, kteří již nemusí být tak silně závislí na podpoře svých IT oddělení.

 

Co chybí a co přebývá malým a velkým

Třebaže Tableau a Qlik na rozdíl od olbřímích platforem již zavedených výrobců komplexně nepokrývají veškerou funkcionalitu řízení a správy dat v rámci podniku, přesvědčují nás svojí nabízenou flexibilitou, rychlostí osvojení a uživatelskou vstřícností o známé pravdě, že slona lze sníst po kouscích - nikdy ne najednou. Business Intelligence se zbavuje okovů podnikových IT oddělení a začíná být využívána běžnými uživateli z výkonných oddělení.

Abychom byli konkrétní: když analytici mluví o zavedených BI dodavatelích, myslí například BusinessObjects (SAP), Cognos (IBM), SAS, Microsoft, Oracle nebo Microstrategy. A když v protikladu k nim zmiňují neúplnou nabídku nových hráčů na hřišti, Qlik a Tableau, hovoří zejména o ne zcela optimálním reportingu a nedostatečném přístupu k řízení celopodnikových dat (data governance).

U vlajkových lodí typu IBM, Microsoft, Oracle a SAP zase není vůbec snadné se vyznat v jejich produktovém portfoliu a často ani není zřejmé, který z jejich produktů v konkrétním reportu hodnotí samotní analytici. Z toho samozřejmě plyne - i pro zákazníky poměrně matoucí - cenová politika. A dohledat ve výročních zprávách výše uvedených gigantů něco tak jednoduchého, jako jsou tržby za BI a analytický software, je prakticky nemožné.

Jeden příklad za všechny. Produktová nabídka SAP obsahuje řešení SAP BusinessObjects pro velké zákazníky, SAP Lumira v desktop a cloudové verzi pro menší zákazníky, Infinite Insight pro prediktivní analytiku velkoobjemových dat, dále též SAP Predictive Analytics, potom ještě SAP Crystal Reports a rovněž by sem měla patřit i platforma SAP HANA. Prostě celá zoologická zahrada SAP Business Intelligence.

Softwarový gigant v této situaci zdaleka není sám. Nabídka konkurence - Microsoft, IBM nebo Oracle - je stejného ražení (viz tabulka vybraných dodavatelů BI řešení níže).

 

Různí analytici, různá hodnocení

O tom, že se v rámci tohoto odvětví opravdu něco děje, svědčí, kromě překotně se měnícího a stále nejednotného názvosloví (viz box: Trocha terminologie), i diametrálně se rozcházející průzkumy (co se týče hodnocení trhu a působících zde subjektů) věhlasných analytických firem.

Zatímco Gartner kromě standardních dodavatelů řadí jednoznačně mezi lídry i Tableau a Qlik, navíc dost vysoko, analytici Forrester to vidí zcela jinak a tyto dvě firmy naopak hodnotí mnohem konzervativněji.

Obě studie přitom byly publikovány pouze s měsíčním odstupem na konci letošního února a března. V čem se však shodují, je mírně vedoucí pozice SAS, následované SAP a IBM.

Konzultační skupina Ventana Research hodnotí ve svém reportu z letošního dubna jako jednoznačně nejlepší dva top dodavatele v segmentu BI Information Builders (93 %) a SAP (91,8 %), následované IBM (90,3 %). Qlik (88,2 %) je tu hodnocen v nejvyšší kategorii Hot, ale třeba Tableau (86,5 %) je už v nižší kategorii Warm, stejně jako například Microsoft (86,4 %).

Nucleaus Research v listopadu 2014 přiznal jednoznačné vůdcovství na hřišti BI a analytického softwaru IBM a mezi lídry dosti troufale nezařadil Oracle, kam podle Nucleusu nepatří Tableau ani Qlik. Patří tam však zase GoodData, kde je hodnocena dokonce lépe než Microsoft.

 

Vstup nových hráčů na trh

Momentální situaci na trhu si prakticky předvedeme na malém příkladu, ve kterém porovnáme věhlasného tradičního hráče na poli BI, společnost MicroStrategy, s mladými lvy Qlik a Tableu.

Nejprve se podívejme na vývoj tržeb za posledních sedm let. Vidíme, že zatímco Qlik a Tableau dynamicky rostou, MicroStrategy přešlapuje na místě. Přitom Tableau se z ročního obratu 13 milionů dolarů v roce 2008 dostal na 412 milionů v roce 2014.

Tržby vybraných firem

K vyrovnání tržeb sledovaných firem došlo v podstatě v loňském roce, kdy finanční obrat Tableau vzrostl mezi prvním až čtvrtým kvartálem o celých 92 %, Qlik o 65 %, zatímco tržby MicroStrategy zůstaly v podstatě neměnné a s tendencí poklesu.

Navzdory nejmenším tržbám má Tableau nejvyšší tržní kapitalizaci ze všech tří společností (7,15 mld. dolarů), dokonce větší, než činí jejich součet (Qlik 3,49, Microstrategy 2,32 mld. dolarů). Otázkou ovšem je, do kdy.

Uvedené a mnohé další skutečnosti plynoucí ze zveřejněných výsledků nás jenom utvrzují v tom, že hodnocení analytiků nelze přeceňovat. Každému zákazníkovi v každém odvětví bude sedět jiné řešení - hlavně podle úloh, které chce řešit.

Pokud bychom se však měli přiklonit k průzkumu, který nejlépe postihuje současnou situaci na trhu, volba by jednoznačně padla na Gartner. Jeho vizi nakonec potvrzuje i uvedený příklad.

 

Trocha terminologie

Stejně, jak to kvasí v celém odvětví, i terminologie BI odvětví se neustále vyvíjí. Ať už budeme, jako dosud, říkat Business Intelligence nebo současněji, a tudíž i více sexy, data science (datová věda), data discovery (objevování, zkoumání, průzkum, dat, komplexní porozumění datům), self-service analytics (samoobslužná analytika) - stále jde o totéž: dostat z dat co nejrychleji užitečné informace pro rozhodování. Novější pojmy se snaží vystihnout posun BI z roviny technické, řízené firemním IT, do roviny uživatelů přímo z byznysu. Dále tu jde o zkracování rozhodovacích cyklů a možnosti provádět ad-hoc dotazy až na úrovni jednotlivých transakcí a zároveň i o vylepšení informační hodnoty takových dotazů.

Termín sexy tu ovšem není použit náhodně, vychází z někdejšího článku Harvard Business Revue, jenž pasoval právě pracovní pozici datového vědátora (data scientist), zjednodušeně řečeno datového analytika, na tu nejvíc sexy pro 21. století.

Není známo, které povolání bylo tím nej nej sexy ve století minulém. Pokud to byl tanec u tyče, mají obě tato povolání něco společného - ani jedno se dosud nevyučuje na školách.



 

Článek byl publikován v ICT revue.