Mezi tuzemskými spotřebiteli výrazně roste obliba smartphonů a tabletů. Tato zařízení samozřejmě využívají i k surfování po internetu. Podle dat Netmonitoru má mobilní internet ve svém telefonu přes čtyři miliony uživatelů. Majitelé e-shopu nemohou tento sílící trend ignorovat. Otázkou je, jak by měli své stránky pro mobilní zařízení uzpůsobit. 

Proč vytvářet specializovaný web?

Dobře udělaný mobilní nebo responzivní web je uživatelsky mnohem příjemnější. Při načítání jeho stránek lidé stahují menší množství dat, takže je načítání rychlejší. Mobilní (responzivní) weby jsou zároveň přehledné, s důležitými funkcemi a tlačítky umístěnými tak, aby je zákazníci složitě nehledali a netápali.

"Celkově by mělo nakupování na mobilu být intuitivní, rychlé a pohodlné. Pokud totiž zákazník přepíná na desktopovou verzi, znamená to, že je mobilní (responzivní) web udělán špatně – zákazník se na něm neorientuje a musí jít na web, kde je zvyklý," říká Martin Humpál, mobile specialista nákupního portálu Heureka.cz.

U zobrazení desktopových verzí na mobilu je často problém s malými písmeny, s neustálým zvětšováním stránky, velkým množstvím tlačítek vedle sebe. Zároveň klasické weby na mobilu stahují mnohem větší množství dat a načítání je mnohem pomalejší. Zákazník potom nemá ani chuť na mobilu cokoliv nakoupit.

"Toto je také nejčastějším důvodem, proč zákazníci na mobilu objednávky nedokončují. I když jsou totiž ochotni nákup na mobilu vyzkoušet, nepřipravenost webů je často 'donutí' odložit nákup až k notebooku nebo stolnímu počítači," doplňuje Humpál.

V dnešní době je tak skutečně prakticky nutností mít pro e-shop, bez rozdílu zda prodává oblečení, elektroniku nebo knihy, verzi i pro mobilní zařízení. "Tím, že bude e-shopař přehlížet tento kanál, jej velmi rychle předběhne konkurence," varuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. 

Stejný názor zastává také Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect. "I české e-shopy stále silněji pociťují rostoucí oblibu smartphonů a tabletů. Podle našich dat přesahuje podíl přístupu zákazníků z mobilních zařízení už jednu pětinu celkové návštěvnosti a tento trend se začíná promítat i do počtu objednávek. Potřeba mít web uzpůsobený těmto zařízením navíc ještě vzrostla v momentě, kdy Google změnil výsledky vyhledávání z mobilních zařízení a začal v nich přednostně zobrazovat právě responzivní weby."

Jaká volba je ta nejlepší

Pokud se majitel e-shopu rozhodne, že by rád své stránky uzpůsobil i zájemcům, co si je prohlížejí na mobilu, má prakticky tři možnosti.

Mobilní web

Vedle klasického webu se jedná o web, který je speciálně připraven jenom pro zobrazení na mobilním zařízení. "Jeho výhodou je rychlost, malé množství dat, které uživatelé stahují a možnost obsah přizpůsobit přímo na míru mobilním zákazníkům," popisuje Humpál. 

Na druhou stranu nevýhodou mobilního webu je podle něj to, že se musí připravovat naprosto odděleně od klasické desktopové verze a také fakt, že při rozlišnosti rozměrů mobilních zařízení se na některých z nich nemusí zobrazit správně.  

MOBILNÍ WEB

 

Vedle klasického webu se jedná o web, který je speciálně připraven jenom pro zobrazení na mobilním zařízení.

Ze všech tří variant nejlevnější.

 

PLUSY

+ Ze všech služeb je nejrychlejší

+ Uživatelé stahují málo dat

+ Lépe se přizpůsobuje specifickým potřebám mobilních zákazníků

+ Možnost zobrazovat uživatelům unikátní obsah

MINUSY

-         Mobilní web se musí připravovat odděleně od klasické desktopové verze

-         Na velkých telefonech či tabletech se často může zobrazit špatně

 

 

Poznámka:

Mobilním webem lze nabídnout zákazníkům specifický obsah, který jim je ušitý přímo na míru. Jedná se o nejrychlejší verzi.

Responzivní design

Responzivní web je takový, který se dokáže správně zobrazit na každém zařízení. Na rozdíl od mobilního webu není potřeba vyvíjet samostatně dvě verze stránek. Responzivní design webu má hned několik výhod.

"Tím, že se jedná pouze o jeden web, který podle velikosti zařízení přeskupuje obsah stránek, je možné spravovat pouze jeden obsah," říká Humpál, a dodává: "Při vývoji responzivního webu by se mělo vždy začínat verzí pro mobil."

Na druhou stranu je právě díky tomu náročný pro přípravu grafiky, a celkově je technická náročnost tohoto webu vyšší. Stahuje také větší množství dat než mobilní web nebo aplikace. "Přesto je dobře udělaný responzivní web budoucností mobilu, a pro začínající e-shopy je to nejlepší varianta, jak zobrazit korektně obsah všem uživatelům," doplňuje Humpál.

S tím souhlasí i odborník z Shoptetu. "Dle mého názoru je nejlepší variantou responzivní web. Jeho výhodou oproti mobilnímu webu je to, že se nemusí pracovat s odlišnými url adresami. Což v praxi může vést k tomu, že když z mobilu pošlete odkaz, který pak otevřete na desktopu, je dojem z webu přinejlepším rozpačitý."

RESPONZIVNÍ DESIGN

 

Responzivní web je takový, který se dokáže správně zobrazit na každém zařízení.

Na rozdíl od mobilního webu není potřeba vyvíjet samostatně dvě verze stránek pro různá zařízení.

 

PLUSY

+ Nemusí se vytvářet verze pro všechna připojitelná zařízení; jedná se pouze o jeden web, který podle velikosti zařízení přeskupuje obsah

+ Návrh a tvorba webu nejsou tak náročné – správný responzivní design začíná návrhem pro mobilní zařízení a dále se prvky na stránkách vhodně přeskupují

+ Na responzivním webu se spravuje pouze jeden obsah

 

MINUSY

-         Vyšší technická náročnost, protože je využíváno nejmodernějších webových technologií

-         Je náročný na přípravu grafiky - každý design stránky je potřeba nakreslit minimálně třikrát

-         Stahuje větší množství dat; více než mobilní web a aplikace

-         Hůře se přizpůsobuje specifickým potřebám mobilních uživatelů, protože slouží pro širokou škálu zařízení

 

Poznámka:

Dobře udělaný responzivní web je budoucností. Pro začínající e-shopy je to nejlepší varianta jak korektně zobrazit obsah všem uživatelům.

Aplikace

Aplikace je software vytvořený speciálně pro mobilní zařízení, který si zákazníci stahují do svých mobilů. "Aplikace mají nejvyšší zabezpečení dat, jsou datově nejméně náročné a mají hardwarovou podporu, takže zákazník může využívat například GPS, gyroskop, fotoaparát a podobně," vysvětluje Humpál.

Na druhou stranu jsou aplikace cenově nejnáročnější, protože je potřeba je vyvinout minimálně pro dvě, ale nejlépe pro všechny tři platformy. Musí se stáhnout a aktualizovat, což může být také minusem. Aplikace slouží většinou pro věrné zákazníky, a tak je při jejich vývoji dobré myslet především na ně. 

"Aplikaci má na českém trhu jen zlomek e-shopů a její tvorba se vyplatí pouze těm největším nebo vysoce specializovaným s početnou skupinou věrných zákazníků. Pro ostatní e-shopy je vhodnější upravit svůj web tak, aby byl plně kompatibilní k prohlížení z libovolného zařízení," uzavírá Krška.    

APLIKACE

 

Aplikace je software vytvořený speciálně pro mobilní zařízení, který si zákazníci stahují do svých mobilů.

Cenově nejnáročnější varianta.

 

PLUSY

+ Datově je nejméně náročná

+ Vyšší zabezpečení dat

+ Jednoduchý a přehledný design uzpůsobený každé platformě

+ Hardwarová podpora – podpora fotoaparátu, gyroskopu, gps atd.

 

 

MINUSY

-         Je potřeba, aby byla alespoň pro dvě, nejlépe však pro všechny platformy

-         Uživatel si musí vaši aplikaci stáhnout

-         Uživatelé nemusí aplikaci aktualizovat – mají zastaralé verze

-         Vedle aplikace je stejně vždy potřeba mít web

Poznámka:

Mobilní aplikaci využívají především loajální zákazníci, proto je dobré při rozhodování o jejím vývoji myslet hlavně na ně.

Zdroj: Agentura Najisto