Na svých prezentacích a webinářích mohu využívat stále více příkladů českých firem a organizací, které přišly o svá data a dostaly se do nepříjemných provozních problémů. Rostoucí závislost na digitální infrastruktuře, práce na dálku a vynalézavost kybernetických útočníků přispívají k tomu, že následky nedostupnosti dat jsou čím dál fatálnější. To může vést k výpadkům znamenajícím v krajním případě i ukončení činnosti podniku.

Například ministerstvu průmyslu a obchodu vyhořel v lednu server se systémem pro žádosti o státní podporu v rámci programů Covid a nefungoval 24 hodin. V březnu hackeři zastavili provoz pražských poliklinik tím, že zablokovali přístup do databází laboratoří a k e-mailům.

ICT revue 4/2021

Stáhněte si přílohu v PDF

Stále více procesů závisí na dostupnosti dat − bez nich dnes nedodáte službu, nevyrobíte požadovaný produkt a v lepší restauraci ani neuvaříte oběd. Proto se většina organizací dnes již neptá, jak ochránit svá data, ale spíše jak zajistit jejich maximální dostupnost v zájmu nepřerušované kontinuity vlastního byznysu.

Základním doporučením je zálohovací pravidlo 3-2-1, tedy tři kopie dat na dvou různých médiích a alespoň jedna fyzicky mimo firmu. Většina společností se dnes již nebojí umisťovat kopii svých kritických dat do cloudu s aktivním zabezpečením, protože ví, že tam budou ve 100% bezpečí, ať se stane cokoliv − požár, nešikovnost uživatelů či kybernetický útok. Jedinou nevýhodou je rychlost obnovy − podle rychlosti připojení může stahování dat z cloudu trvat i hodiny. Většina firem několikahodinový výpadek asi překoná, ale například firmy z automobilového průmyslu, e-shopy nebo nemocnice si nemohou dovolit ani to. Pro ně existuje řešení Disaster Recovery, které nahradí výpadek systémů během několika sekund až minut.

Procesů, které nezávisí na dostupnosti dat, je naprosté minimum a akceptovatelná doba výpadku se zkracuje. O to více je třeba věnovat pozornost kybernetické ochraně kritických IT systémů.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin ICT revue.