To je ale daň jejich dlouhodobého úspěchu. Navíc tam, kde nestačí vlastní síly, pomůže nashromážděná peněžní hotovost při skupování dalších firem. Přitom Microsoft sedí na hotovosti kolem 133 miliard a Oracle asi 70 miliard dolarů. Nákupy firem tato výše zmíněná trojice provozuje ve větším zhruba od druhé poloviny 90. let, přičemž za tu dobu jich SAP spolkl téměř 70, Oracle více než 120 a Microsoft přes 200.

Co nového se děje u lídrů podnikových systémů a jak budou chtít udržet svou dominantní pozici na trhu? Zde je nesporný přetrvávající a sílící vliv cloudu, ovšem zdaleka ne pouze ten. Trend posunu ke cloud computingu nejenom pokračuje, nýbrž i zrychluje. Hnací silou je tu stále se rozšiřující škála služeb, rozmanitosti zboží, interakcí se zákazníky i nárůst firemních marketingových aktivit. To vše tlačí na stropní limity podnikových systémů ve variantě on-premise, jež budou muset být prolomeny a nahrazeny ERP cloudovými balíky. Tedy nikoliv ERP systém v cloudu, ale ERP řešení schopné koexistovat v komplexním ekosystému cloudu, což s sebou nese i zvyšující se nároky na API, jak uvidíme dále.

Němci sázejí na Leonardo

Společnost SAP v lednu 2017 uvedla na trh Leonardo jako technologickou základnu internetu věcí. Tu však již v listopadu rozšířila na "systém digitálních inovací" zastřešující navíc umělou inteligenci, strojové učení, blockchain a pokročilou analytiku. SAP označuje Leonardo za další velký krok vpřed od vzniku HANA.

Zatím poslední akvizici oznámil softwarový kolos na konci ledna, když za 2,4 miliardy dolarů pořídil špičkové cloudové řešení Callidus zahrnující CPQ (configure, price, quote) a SPM (sales performance mgmt.). Tedy frontendovou CRM aplikaci, kterou bychom spíš očekávali v nabídce firem Salesforce, Oracle nebo Microsoft.

Sada produktů určená pro řízení kompletního životního cyklu prodeje, počínaje prvním kontaktem se zákazníkem a uzavřením smlouvy a platbou konče, by měla být integrována s e-commerce balíkem Hybris, akvírovaným před pěti lety, a taky s aplikací Gigya zakoupenou loni za 350 milionů dolarů.

Rozdílné obchodní modely, Callidus na rozdíl od SAP působí na středním trhu, stejně jako začlenění do technologického portfolia SAP nebudou jistě triviální. Callidus totiž dosud sám akvíroval 14 společností.

Kalifornská Gigya s vývojem v Izraeli posílí toto řešení o správu identit a přístupů, jež umožní identifikovat spotřebitele napříč internetovými a mobilními kanály, přičemž nabízí jednotný profil spotřebitele a údaje o jeho preferencích. To umožní SAP aplikacím lepší organizaci zákaznické báze. Gigya spravuje přibližně půldruhé miliardy identit ze stovek internetových profilů. Nabízí se formou "registrace jako služba" a je přínosem pro elektronické obchodování i z pohledu on-line bezpečnosti, ochrany osobních údajů a GDPR.

Do tohoto scénáře SAP zapadá i další letošní nákup francouzského start-upu Recast.ai, komunikačního botu postaveného nad umělou inteligencí, jenž zajistí zákaznickou komunikaci pomocí hlasových robotů ve 20 jazycích. Komunikace se stává novým uživatelským rozhraním nejen u podnikových aplikací.

Ellison posiluje cloud

Po akvizičním mejdanu z roku 2016, kdy společnost Oracle nakoupila devět firem, včetně špičkového ERP řešení svého cloudového konkurenta NetSuite za 9,3 miliardy dolarů, byl loňský rok se čtyřmi akvizicemi poněkud klidnějším.

V polovině letošního února softwarový atlant oznámil, že zamýšlí rozšířit své portfolio o start-up s čtyřletou historií Zenedge. Ten jej posílí v oblasti bezpečnosti, zejména v cloudu. Oracle do cloudu nastoupil poměrně pozdě a momentálně se snaží dohnat lídry v této oblasti - Amazon, Google a Microsoft. Před několika týdny Oracle oznámil svůj záměr postavit desítky datových center po celém světě. Jeho velkou předností proti ostatním dominantním hráčům je olbřímí báze firemních zákazníků.

25 mld.

V roce 2018 očekává SAP celosvětově tržby kolem 25 mld. eur, vloni měla společnost obrat 23,46 mld. eur. Samostatné výsledky české pobočky nebyly zveřejněny.

9,3 mld.

Společnost Oracle koupila jednoho ze svých největších konkurentů na poli ERP řešení, firmu NetSuite, za 9,3 miliardy dolarů.

Podle kontraktu uzavřeného před Vánocemi 2017 zaplatí Oracle další 1,2 miliardy dolarů v hotovosti za australský groupware firmy Aconex sloužící pro řízení stavebních projektů. To zapadá do celkové koncepce divize Oracle Construction & Engineering Global Business Unit, která nabízí software Primavera, k níž v už zmiňovaném roce 2016 byl přikoupen za 663 milionů dolarů balík Textura pro správu smluv a platebních transakcí. Dnes má Aconex sídlící ve 30 zemích téměř 5,7 milionu uživatelů a řídí 16 tisíc stavebních projektů v 70 státech v celkové hodnotě přesahující bilion (milion milionů) dolarů.

Oracle si v loňském roce pořídil další tři vesměs cloudové startupové platformy - českou Apiary pro flexibilní vývoj API, nizozemskou Wercker, jejíž nástroje garantují vývojářům rapidní testování a nasazení kódu a nakonec za 850 milionů dolarů měřící platformu Moat, jež vyhodnocuje uživatelskou interakci s on-line reklamou.

V Redmondu integrují ERP se CRM

U Microsoftu se akviziční defilírka konala v roce 2015, kdy softwarový Goliáš stihl pohltit rovných 19 firem. To loni jich bylo pouze devět. Z těch posledních jsou to kromě herních aplikací zejména investice do nákupů ohledně správy cloudu, bezpečnosti, umělé inteligence a virtuální reality.

Softwaroví mamuti inovují přes požírání firem třetích stran

Mezitím však v polovině 2016 přišel Microsoft s aplikační novinkou Dynamics 365 - v cloudu skloubených verzí ERP a CRM, s níž má právě v oblasti CRM velké integrační plány s profesionální sociální platformou LinkedIn, kterou si pořídil na konci roku 2016 za ne méně než 26,2 miliardy dolarů. Poslední novinkou je však představení Dynamics 365 for Marketing z letošního února, jež doplňuje modul Dynamics 365 for Sales o funkce: plánování a řízení kampaní přes více kanálů, zákaznické segmentace, hodnocení obchodních příležitostí, organizace zákaznických akcí či personifikovaných řídicích panelů. Je zřejmé, že Microsoft, stejně jako SAP i Oracle, usilovně zbrojí na zteč se Salesforcem, který svým konkurentům na poli CRM stále vydatně zatápí.

Do kyberbezpečnosti chce Microsoft pravidelně investovat zhruba miliardu dolarů ročně. Loni si za částku 100 milionů pořídil izraelský start-up Hexadite zabývající se detekcí, varováním a zástavou kyberútoků za pomoci umělé inteligence a strojového učení.

O tom, že to s umělou inteligencí myslí Microsoft vážně, svědčí i nákup dalšího start-upu Maluuba, jenž se soustřeďuje především na porozumění přirozenému jazyku a dialogu mezi jedincem a strojem. V Izraeli byl rovněž uloven start-up Cloudyn, jehož řešení pomáhají firmám optimalizovat investice do cloudového prostředí. Vylepšení služeb vlastního cloudu Azure, zejména v oblasti Linuxu, se očekávají od aplikací jiné akvírované firmy Cycle Computing. S rozvoji a implementací aplikací v Azure mají pomoci i nástroje nově zakoupené firmy Deis. Připravovaná akvizice společnosti Avere bude přínosem pro oblast vysoce rychlostního vzdáleného přístupu k souborům, NFS.

 

Článek byl publikován v březnovém čísle magazínu ICT revue.

Softwaroví mamuti inovují přes požírání firem třetích stran