Jak byste značku představil lidem, kteří o ní nikdy neslyšeli?

ISAN je radiátor. Nebo lépe řečeno teplo, které má tvar. Naše výroba v Blansku má dlouholetou tradici, ale značná část produkce je dodávána jako OEM. Prodej pod značkou ISAN funguje od roku 2005. Tehdy jsme hledali pro skupinu výrobků označení spojené s teplem. Našli jsme „isan“, což znamená vulkán. Dnes ISAN představuje výrobky přizpůsobené uživatelům, pokud jde o komplexní sortiment topných těles – tedy radiátory, konvektory, lavice. Jsme zaměřeni na atypická provedení a designové produkty. Aktuálně jsou žádané například polepy a metalické nebo strukturované atraktivní barvy. Člověk, který si chce vybavit dům topnými tělesy, si u nás vybere vše.

ISAN RadiátoryVaše produkty lze najít po celém světě. Které z projektů nebo realizací považujete za nejzajímavější?

Okolo 80 procent produkce vyvážíme, ale přesto máme pro Česko a Slovensko vlastní obchodní oddělení. Vedle běžnějších zakázek pro univerzity nebo nemocnice bych určitě zmínil rekonstrukci kulturní památky Nostického paláce, sídla ministerstva kultury nebo probíhající rekonstrukci Janáčkova divadla v Brně. Krásné projekty na velké množství těles byly Arabeska v Brně a Central Park v Praze. V Dánsku jsme se podíleli třeba na projektu v budově navržené Janem Kaplickým na umělém ostrově, v Libanonu na mrakodrapech Sama Beirut.

ISANu se tedy daří. Co je klíčem k úspěchu?

Asi to, že neustále flexibilně vyvíjíme výrobky podle požadavků jednotlivých trhů. Nedodáváme jeden zakrnělý výrobek, ale stále jdeme dopředu. Hodně se hovoří o budoucnosti v souvislosti s elektrickým topením, proto se zaměřujeme na jeho vývoj, dále na konvektory. Samozřejmě se musíme umět přizpůsobit i dalším požadavkům jako kombinované funkce topení a ochlazování. Důležité je vědět přání zákazníka dříve, než jej vůbec má. A taky musíme zákazníkovi nabídnout kvalitní služby, což je o lidech a technologiích. Radiátor totiž umí vyrobit kde kdo. Ale vyrobit ho na míru a dodat do pěti dnů, to už záleží na našem podnikovém softwaru. Zákazníkovi se snažíme vyjít vstříc i cenově. Díky nástroji Konfigurátor v informačním systému Infor SyteLine si můžeme pro každého zákazníka stanovit indivi­duální strategii.

V minulosti jste prohlásil, že nejdůležitějším strojem ve vaší firmě je informační systém. Můžete to vysvětlit?

Chci zdůraznit, že na kvalitě informačního systému a jeho dodavateli záleží. Systém je důležitý, protože v něm jde přesně vidět tok materiálu, celý proces výroby i to, v jakém okamžiku se zrovna výroba nachází. To umožňuje flexibilitu, která je nutná, když zákazník zavolá a požaduje změnu. Ještě důležitější je stabilita a spolehlivost. Zatímco rozbitá technika se dá nahradit, rozbitý ERP systém by nás vrátil do pravěku a znovu bychom museli dělat vše ručně. To už si ani nedovedu představit. Proto se vyplatí do informačního systému investovat, rozvíjet ho, udržovat jako kterýkoliv jiný stroj. Tím spíše, že je v podniku nejdůležitější a pracuje pro všechny. V pozitivním smyslu je to bezpečná investice – co do ní vložíme, to nás posouvá dál. Spolupráce s firmou ITeuro jako dodavatelem ERP je partnerská a funguje dobře. Reakce na naše požadavky je rychlá, líbí se nám i kvalitní odborná školení a audity využívání systému.

Podle čeho jste současný informační systém a implementačního partnera vybírali?

Původně jsme měli systém pro obchodní a finanční sféru, který ale absolutně nevyhovoval potřebám výrobní firmy, protože nepokrýval výrobu. Pak jsme vybrali výrobní software od belgického dodavatele, ale problém byl s domluvou, navíc po dvou letech dodavatel zkrachoval a my uvízli na mrtvém bodě. Tehdy jsme stanovili požadavky, že nový software bude pokrývat jak výrobu, tak finanční stránku. Zároveň jsme po předchozích zkušenostech hledali kvůli vývoji a servisu českého dodavatele. Ve finále byli asi tři. Systém SyteLine jsme vybrali, protože se nám líbilo plánování APS, propojení jednotlivých oddělení jako obchod a finance, dále nástroj Konfigurátor, který jsme nasadili poměrně brzy. U dodavatele rozhodovala flexibilita reakce na požadavky, možnost individuálních úprav a také lidský přistup, který společnost ITeuro má.   

A jaké byly vaše vstupní požadavky nebo výzvy před implementací ERP?

Zahrnutí komplexně celé výroby, integrované plánování, ze začátku ABC analýzy – chtěli jsme snížit zásoby nakupovaného materiálu, které potřebují ohromné množství peněz. Plánování umožňuje domluvit se například na frekvenčních dodávkách a není nutné hromadit materiál. Systém musel obsahovat obchodní i finanční složku, které jsou propojené. Potřebovali jsme evidovat nepřeberné množství položek. A co je důležité a kvitujeme, že je systém SyteLine takzvaně synchronní s jinými programy. Není tak problém udělat jakékoliv výstupy, ani propojit ERP s jinými programy jako docházka.

Podařilo se požadavky zvládnout podle očekávání?

Jako finální uživatelé očekáváme, že ráno při příchodu do práce zapneme počítač, systém funguje a říká nám, čemu věnovat pozornost, co máme dělat. Jako manažer také očekávám, že se okamžitě dozvím, jak si podnik vede. A obojí platí. Z dlouhodobého pohledu je nutné vidět i vývoj. Kdyby systém nebyl tak dobrý, nebo bychom nebyli spokojeni s ITeuro, nepořídili bychom SyteLine od stejného dodavatele i pro naši druhou firmu ATA – RACCOON.

ATA – RACCOON vyrábí automatické dveře a vrata. Proč má firma také informační systém SyteLine?

Díky tomu, že je SyteLine modulární, je absolutně přizpůsobitelný i firmě se zcela jiným typem výroby. ATA – RACCOON sice má stejný systém, ale důležité jsou jiné moduly. Především jde o modul Field Service pro servisní zásahy, který firmě maximálně vyhovuje. Vrata totiž nejen vyrábí, ale také servisuje po celou dobu jejich životnosti. V servisním modulu lze nastavit i frekvence prohlídek. Firma spojuje také velké množství poboček, které používají SyteLine – a všechny vidí stejné informace. Systém může být rozčleněn a propojen, to je také jedna z jeho výhod.

ISAN RadiátoryKromě toho ATA – RACCOON detailněji využívá celou obchodní část SyteLine včetně tvorby cenových nabídek. Ty obsahují i montáž a dopravu do budovy, kde se vrata nainstalují, uvedou do provozu a předají, poté nastupuje servis. Toto ISAN nedělá, protože jeho zákazníky jsou především velkoobchody, projektová a koupelnová studia, sítě obchodů v různých zemích i zahraniční projektanti. Z pohledu ERP je pro ISAN hodně důležité plánování, vyhodnocování, skluzy. Pro ATA – RACCOON je to po instalaci a předání do užívání servisní modul. Navíc servis nabízíme i na cizí dveře a vrata, nejen pro naši produkci.

Vaše spolupráce s ITeuro trvá už 10 let. Čeho si z těch uplynulých 10 let nejvíce ceníte?

Asi nejvíce si ceníme přátelského a partnerského přístupu, ale také flexibility vývoje a dále podpory, když se řeší problémy. Málokterá firma dodávající software je schopná reagovat takto rychle, protože my potřebujeme řešit problémy hned. To mají naše firmy a ITeuro společné – my se snažíme rychle vyrobit a dodat, ITeuro rychle vyřešit naše požadavky.

Považujete osobně takovou délku spolupráce za standardní?

Z mého pohledu je to minimální možná délka, protože vždy usiluji o dlouhodobou spolupráci, která je přínosná.

Co se za tu dobu změnilo, ať už z pohledu vašeho byznysu, nebo využívaných řešení a služeb od ITeuro?

Zestárli jsme, máme více zkušeností, máme více dotazů – a hlavně máme větší nároky. Proto se nám líbí, že v ITeuro vědí, že nároky přijdou a že se jim snaží přizpůsobit – i personálně.

Udělala za 10 let společnost ITeuro něco konkrétního, díky čemu se cítíte jako spokojenější zákazník?

Ano a už jsem to zmínil. Například audity spokojenosti a využívání systému nás posunuly i vnitřně. Člověk se při nich zamyslí, jestli se nedá něco dělat jinak, jestli se vše dělá správně. Důležitá jsou i kvalitní školení pro uživatele – účetnictví, logistika a další oblasti. ITeuro se hodně stará o zázemí.

Celkově se mi líbí, jakým způsobem funguje spolupráce s ITeuro. Vytváří se projektový tým na straně dodavatele a zákazník by ho měl u sebe vytvořit také. Vzniká tím partnerský vztah, zákazník se necítí sám. Navíc je kvalitně zpracován projektový plán. Nikdy jsme nebyli vhozeni do vody. Naopak, první tři dny po spuštění provozu se tady snažili lidé z ITeuro pomoci našim lidem přímo ve výrobě i v kancelářích, podpořit je. Nebývá to obvyklé.

Můžete si vyměňovat zkušenosti s jinými zákazníky ITeuro?

Ano, a to pravidelně. Je dobré se potkat s jinými firmami a získat zkušenosti a nápady, jak lze využívat informační systém.

Jaké jsou vaše plány pro budoucnost?

Víc prodat, víc vydělat, přežít v konkurenčním prostředí na trhu radiátorů a rozvíjet naši společnost a naše lidi tak, aby se nástroj, který mají, vyvíjel flexibilně tak, jak se vyvíjí firma. Chceme se věnovat novým produktům, které doba přinese. Souvisí to s ekologií, s přírodními zdroji. To je důležité.

Jakou podporu v těchto plánech očekáváte od svého informačního systému?

Maximální. V tomto musíme soustavně pracovat s lidmi, aby si uvědomovali, že ERP systém je pro ně pomocníkem, který jim umožňuje odvést práci dobře a rychle. Musíme zajistit, aby zaměstnanci měli k systému vztah. Je to stejné jako s jakýmkoliv jiným strojem – pokud ho neumím správně ovládat, vyrobím zmetek. Proto děláme hodně interních školení a trvale přemýšlíme, jak lidem usnadnit práci. Také máme od ITeuro zpracovánu řadu modifikací pro usnadnění práce.

Jak motivujete zaměstnance, aby využívali technologie, do kterých investujete?

Je mnohdy těžké přesvědčit lidi, aby změnili způsob práce a modernizovali svoje procesy. Vždy zdůrazňuji, že technologie jsou pomocné nástroje a že si vážím lidské práce. Snažím se zaměstnance oceňovat a odměňovat za to, co dělají. Třeba když jsme zakoupili a implementovali systém SyteLine, odměnil jsem projektový tým ISANu letem v balónu. Bylo to překvapení a doufám, že pro ně i pozitivní zážitek. Navíc je to pěkný příměr k tomu, jak pomocí technologií stále stoupáme vzhůru.

Pocházíte z Holandska a máte zkušenosti s podnikáním v zahraničí. Ovlivnilo vás to při výběru informačního systému?

Řadu let žiji v Česku, mám tady rodinu, mluvím česky. Co se týče ERP systému SyteLine, jsme rádi, že produkt, který máme, je od mezinárodního dodavatele Infor. Důležitější ale pro nás je, že je servisován českým dodavatelem ITeuro. Tuzemským dodavatelem, který je stabilní po všech stránkách včetně personální. S dodavatelem se musíme umět domluvit a cítit z něj stabilitu – pokud toto neplatí, je úplně jedno, odkud pochází.

Zejména poslední rok se často hovoří o pojmech jako Průmysl 4.0 nebo digitální transformace. Co si o nich myslíte?

Nikdy jsme nebyli proti jakékoliv modernizaci, vývoji, ani technologiím. Naopak, pravděpodobně budeme muset založit vlastní specializované oddělení pro elektroniku. Z pohledu investic je nutné vždy zhodnotit, co mi daná investice přinese, jak a kdy se vrátí.

Jak by tedy podle vás měla vypadat a fungovat moderní výroba?

Kromě nových technologií a zařízení budou v prvé řadě stále potřeba kvalitní lidé, které je dnes těžké sehnat. Mám na mysli schopné pracovníky se zápalem pro práci. Je a bude potřebná síť kvalitních dodavatelů, kteří spolehlivě dodávají v krátké době. No a na vše bude dohlížet ERP systém, který stabilně funguje. To je ideální stav.

Naplňuje ISAN tyto představy?

Myslím si, že ano. Samozřejmě i díky ITeuro.

Co byste vzkázal kolegům manažerům a majitelům výrobních firem, kteří právě řeší budoucnost informačních systémů svých podniků?

Je to strašně náročný krok. Musíte si spočítat, že návratnost je hudba budoucnosti, ale že to celé není jen o penězích, ale i o spokojenosti zákazníků. Důležité jsou reference a možnost nahlédnout do kuchyně někoho jiného, aby bylo vidět, jestli je systém funkční. Nejdůležitější je ale informovanost. Aby se lidé, kteří chtějí do firmy koupit nový systém, podívali dovnitř podniku, našli a na svou stranu přesvědčili další lidi z organizace, proč je změna potřebná a co by měla přinést. Aby se dal dohromady tým lidí, kteří výměnu ERP vezmou za svůj osobní úkol a dovedou proces do finále. Nemělo by to být rozhodnutí jednotlivce. Je potřeba si poslechnout názory ze všech stran, od obchodu přes účtárnu až po výrobu. To, že jako výrobní podnik máme komplexní informační systém pokrývající všechny oblasti včetně výroby, nám hodně ulehčuje život.