Až milion digitálních dokumentů ročně zabezpečuje pro Generální ředitelství cel rodinná firma CNS ze středočeského Mělníka. Společnost, kterou vlastní Petr Samek a Luboš Hajn, pracuje pro státní úřady i velké firmy. Chrání tuzemskou automobilovou jedničku Škoda Mladá Boleslav nebo medicínské laboratoře Synlab. Prorazit se teď snaží v USA, po 25 letech zkušeností na evropském trhu.

"Pro americké firmy je spolupráce s námi investicí do něčeho nového. Místní velké společnosti jako Google nebo Microsoft srovnatelný produkt nenabízí, protože se soustřeďují zejména na zabezpečení úložiště nebo dat uvnitř firmy," popisuje Samek, v čem vidí příležitost pro úspěch svého byznysu. Na rozdíl od většiny současných bezpečnostních systémů se software CNS zaměřuje na soubory, které si mezi sebou firmy posílají. "Zaručujeme, že cesta k příjemci dat na druhém konci je bezpečná a běžným způsobem nezlomitelná," říká Samek.

Před čtyřmi lety vybudovala česká firma pobočku v Pittsburghu, do níž zatím investovala asi 20 milionů korun. Vše financuje z vlastních zdrojů. V USA dosud získala 58 zákazníků a teď slaví první větší úspěchy. Na zahájení spolupráce se dohodla s pittsburghskou bankou PNC a také s Royal Bank of Canada. Jejím cílem však je prosadit se v oblasti zdravotnictví.

"Dnes jsou naším typickým zákazníkem v USA právní kanceláře nebo daňově poradenské společnosti. V Evropě se ale nejvíc věnujeme zdravotnictví, to nás baví. Věřím, že do roku 2019 se v této oblasti prosadíme i v Americe," uvádí své vize Samek.

Aby bylo možné bezpečnostní systém v Americe prodávat, museli ho pro tamní trh upravit. Třeba právě ve zdravotnictví platí zákonná omezení. Hlavně s těmito rozdíly a marketingem radí firmě několik vysokoškoláků, které CNS v Pittsburghu zaměstnává. Vývoj produktů ale probíhá v Mělníku.

"Kmenové zaměstnance máme v Americe jen dva a několik si jich najímáme na místě. V Čechách je pracovní síla pořád levnější než v USA," říká Samek. Podle něj je nejtěžší získat důvěru zákazníků. Proto hned na začátku potřebovali partnery, kteří by pomohli s distribucí. Potýkali se ale s tím, že je firmy vnímaly jako typický start-up.

"Pořád nám předhazovali potenciální investory. Očekávali, že z Evropy přichází lidé, kteří mají myšlenku, ale chybí jim peníze. My jsme ale potřebovali klienty," vzpomíná Samek. V roce 2014 začínala CNS v Americe od nuly, loňský obrat už činil 450 tisíc dolarů (asi 9,2 milionu korun). "Daří se nám s tím, jak roste naše znalost prostředí. Ze začátku člověk kupí velké množství chyb," říká Samek. Letos počítá s černými čísly.