Po necelých pěti dnech procesu mezi technologickými korporacemi Uber a Alphabet, které závodí o první funkční autonomní vozy, došlo k mimosoudnímu vyrovnání. Veřejnost se tak asi nikdy nedozví, zda Uber ukradl dceřiné společnosti Alphabetu Waymo technologie laserového radaru - zkráceně lidar.

Strany se dohodly, že Uber zaplatí odškodné ve výši 245 milionů dolarů. To bude vyplaceno ve firemních akciích. Waymo přitom v minulosti odhadovalo výši způsobených škod na 1,9 miliardy dolarů. Podíl Alphabetu na jeho konkurentovi se tím navýší na více než půl miliardy dolarů. Současné ohodnocení Uberu je zhruba 58 miliard dolarů.

Informaci zveřejnila v pátek odpoledne agentura Reuters.

Uber podle mluvčího Waymo zavázal také zajistit, aby žádná z technologií konkurenta nebyla v samořídících vozech Uberu použita. To s lítostí potvrdil i ředitel Uberu Dara Khosrowshahi. "Ačkoliv nevěříme, že se nějaká obchodní tajemství dostala z Waymo do Uberu ani že Uber použil důvěrné informace společnosti Waymo o samořídící technologii, podnikáme spolu s Waymo kroky k zajištění, aby náš lidar a software reprezentovaly pouze naši dobrou práci," prohlásil Khosrowshahi.

Ve sporu šlo od počátku především o jednoho člověka. Vývojář Anthony Lewandowski byl zprvu součástí týmu Waymo, avšak souběžně tajně pracoval na svém vlastním start-upu Otto. Po nějaké době se však rozhodl naplno přejít k tomuto svému projektu, který se také zabýval vývojem samořídících vozidel.

Podle Waymo si s sebou Lewandowski odnesl 14 tisíc důvěrných souborů. Po pár měsících koupil Lewandovského start-up provozovatel sítě sdílení automobilů Uber. Díky tomu mu trvalo jen pár měsíců to, na čem Waymo pracovalo sedm let. Obě firmy tak dnes disponují technologií lidaru, který zajišťuje autonomním vozidlům orientaci na vozovce.

Kolem sporu se vytvořila atmosféra připomínající hon na čarodějnice. Uber se mnohým pozorovatelům jevil jako z podstaty zlá společnost. Debaty však mírnil soudce William Alsup, který o případu rozhodoval. "Jádrem tohoto sporu stále zůstává, zda Uber zneužil obchodní tajemství, nikoliv jestli je Uber zlá korporace," říkal Alsup.

Uberu podle odborníků ve sporu hrozilo větší nebezpečí než finanční sankce, a to poškození reputace. Spor je totiž jen dalším v řadě skandálů, které v posledních letech firmu provází. Nejvýraznější z nich je loňský dopis bývalého zaměstnance firmy, který tvrdil, že se Uber nabourával do počítačových sítí své konkurence a získával tak informace.