O2, telekomunikační společnost ovládaná finanční skupinou PPF, investovala v uplynulých dvou letech podle odhadu HN desítky milionů korun do devíti mladých, technologicky zaměřených firem. Budoucí zhodnocení podílů je ale podle finančního ředitele Tomáše Kouřila až na druhém místě: start-upy pomáhají firmě zlepšit stávající služby a posunout se k novému byznysu – k analýze dat, chytrým městům nebo k internetu věcí.

Zájem o takzvané start-upy, tedy mladé technologické firmy s růstovým potenciálem, se v posledních letech stal trendem. Velké korporace (včetně například bank nebo automobilek) investují část svých peněz do zakládání líhní – akcelerátorů – pro tyto mladé firmy, a podporují tak jejich inovativní nápady. Z partnerství někdy těží obě strany: start-upy získají zázemí a zkušenosti korporací k otestování svých myšlenek v praxi a k rozmachu byznysu, zaběhlé firmy zase mají blíž k inovacím, které v rychle měnícím se prostředí znamenají náskok před konkurencí.

Pro podporu zajímavých projektů založilo O2 v listopadu 2015 start-up akcelerátor, nazvaný Bolt. Ten umožňuje vybraným firmám ověřovat své projekty s pomocí zázemí velké telekomunikační firmy. O2 má sedm milionů zákazníků a čtyřicetiprocentní podíl na trhu mobilů. Firma má také rozsáhlý systém pro prodej služeb, včetně 150 prodejen, webu a 800 operátorů na call centrech. Přesnou výši investic do start-upů ale operátor nezveřejnil.

"Nejsme fond rizikového kapitálu. Dělat investice do start-upů jen a pouze proto, abychom na nich vydělali, není náš přístup. Pro nás je důležité, abychom sami byli zákazníci, abychom pomohli nápady těchto firem zvětšit a aby jejich projekty byly součástí také našeho byznysu," řekl finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil na interní konferenci, kterou firma uspořádala ve středu pro zaměstnance, partnery a potenciální investory.

Po loňském prodeji podílu v estonské on-line taxislužbě Taxify vlastní prostřednictvím Boltu podíly v osmi firmách. Jsou to Mluvii, Tapito, Misterine a Intense, kde má O2 majoritu nebo chce být jediným vlastníkem. Menšinové podíly také vlastní ve firmách Dateio, IP Fabric a Cross Network Intelligence. V firmě Pygmalios má opci.

Kouřil řekl HN, že O2 bude v dalších nákupech velmi selektivní. "Nejsme teď úplně v agresivním akvizičním módu, spíš se budeme snažit rozvíjet to, co už máme. Strategie teď je pracovat na projektech, kde cítíme, že můžeme hodně pomoci," dodal Kouřil.

I když jsou investované peníze do start-upů jen zlomkem celkových investic O2, mohou být spouštěčem inovací uvnitř firmy. V mnoha případech přinášejí nová řešení pro firemní či individuální zákazníky.

"Spíš než start-upy, které jsou úplně na začátku, nás zajímají ty firmy, které mají už funkční produkty nebo řešení, která mohou být přínosem buď pro nás, nebo pro naše zákazníky – a v ideálním případě obojí," řekl HN Jan Kysela, který v O2 vede oddělení pro start-upy a inovace.

Start-upy, které zaujaly pozornost O2:

Pygmalios

Pygmalios rozpracovává způsoby, jak monitorovat a analyzovat chování zákazníků v prodejnách.

Na základě dat o pohybu zákazníka prodejnou (která lze získávat například prostorovými senzory nebo čipy v nákupním košíku) vzniká "in-store analýza", sloužící jako podklad pro změny v konkrétní prodejně, například pro odlišné uspořádání regálů nebo lepší načasování slevových akcí.

Výstupy lze také vyhodnocovat v reálném čase. Podle spoluzakladatele Pygmaliosu Michala Tomčíka jde třeba o to prodloužit čistý nákupní čas zákazníka a vyladit "dynamiku" procesu nakupování.

Pygmalios se také zabývá analýzou front (digitální technologie dnes umožňují určovat věk či pohlaví nakupujících), nebo zkoumáním takzvané konverze – tedy proporce zákazníků, kteří se zastaví před výlohou obchodu a poté do něj i vstoupí.

Podle Tomčíka lze s využitím dat a analýz Pygmaliosu v některých případech zvýšit obrat dané prodejny až o 15 procent.

Mezi zákazníky Pygmaliosu patří řetězec drogerií dm, nebo Penny Market a O2.

Mluvii

Start-up je specialistou na software umožňující firmám komunikovat se zákazníky v online prostředí – pomocí chatu nebo videochatu, nebo sdílením dokumentů a podobně.

Řešení Mluvii zprvu začalo využívat O2 pro komunikaci se svými zákazníky na webu, spolupráce pak umožnila rozvoj dalších nástrojů a otevřela cestu k novým zákazníkům.

Online komunikační nástroje jsou pro firmy čím dál důležitější, protože mohou také propojit zákazníka s poradci na pobočkách a zlepšit vytížení zaměstnanců. Firmy tím zlepšují online služby, ale se zákazníky udržují i nadále komunikaci napřímo. "Přidáváme do online lidskou tvář, emoce, lidský faktor. Tyto prvky jsou dnes v anonymním prostředí internetu pro zákazníka velmi důležité," řekl při se prezentaci ředitel pro rozvoj obchodu Michal Slavev.

Firma Mluvii v roce získala ocenění v soutěži Microsoft Awards.

Dateio

Dateio spolupracuje s bankami a vytváří věrnostní programy pro platební karty.

Zákazníci bank získávají slevy, které si sami vyberou, a ušetřené peníze dostávají automaticky zpátky na svůj účet. Banka tak zlepšuje svůj vztah se zákazníkem a zákazník má zase pocit, že od svého finančního domu dostává něco navíc. Dateo pak disponuje daty, které lze využít k průzkumům uživatelského chování.

Zakazníkům – třeba řetězci drogerií, umožňuje Dateio dělat personalizované kampaně a vybrat klienty, u kterých je šance na zvýšení útraty. Analytika Dateia také obchodníkům umožňuje oslovit ztracené klienty, dělat happy hours kampaně a vyhodnocovat kampaně i po jejich skončení.

Firma spolupracuje s 250 obchodníky a s bankami v Česku, na Slovensku a v Rumunsku.

Tapito

Firma Tapito vytvořila aplikaci, která těží ze skutečnosti, že rostoucí počet lidí čte zprávy na mobilních zařízeních – tabletech a mobilech. Aplikace umožňuje zprávy z osmi set internetových zdrojů vytřídit dle preferencí a zaměření uživatelů. Umí obsah také uložit pro čtení v offline režimu.

Tapito má 92 tisíc aktivních uživatelů. Pro inzerenty může být spolupráce s Tapitem cestou k cílené reklamě. O2 pomáhá Tapitu také tím, že aplikaci instaluje do mobilních telefonů, které prodává.

IP Fabric

Start-up IP Fabric usnadňuje firmám řízení obřích datových sítí.

Firma vznikla v roce 2015 spojeným úsilím skupiny vývojářů, kteří měli letité zkušenosti se stavbou a správou datové infrastruktury pro velké korporace (např. pro Českou pojišťovnu). Tuto zkušenost zužitkovali při vývoji nástrojů pro řízení sítí v reálném čase. Výpadky firemní datových sítí jsou totiž podle spoluzakladatele a výkonného ředitele Pavla Bykova "novodobou pohromou." Podle Bykova stojí ročně tento typ výpadků globální firmy asi dvě procenta jejich příjmů. S tím jak se síťová infrastruktura rozšiřuje a kombinuje, stávají se síťové systémy pro firmy stále složitější.

Software, který IP Fabric vyvíjí, umožňuje ověřování funkčnosti úseků sítí nebo předvídání rizik výpadků v budoucnosti. Software také umí vyhodnotit nejen závažnost problému se sítěmi, ale i možný dopad na počty zákazníků a finanční důsledky případných selhání.

Před investicí O2 získala firma IP Fabric peníze i od fondu Credo Ventures.

Cross Network Intelligence

Cross je další tvůrce nástrojů pro správu sítí – specializuje se na mapování sítových systémů hlavně pro telekomunikační firmy.

"Když někde překopnou datový kabel uložený v zemi, tak většina telekomunikačních firem není schopna říci, které služby vypadnou," říká ředitel Jan Ulč, když vysvětluje, k čemu software Cross Network Intelligence slouží.

Software Crossu umí vytvářet mapu fyzických i logických sítí a převést správu jednotlivých sítí, často pracujících s různým softwarem, na jednotnou platformu. Také pomáhá s inventurou toho, čím zákazník v síťové infrastruktuře disponuje, které části jak vydělávají a podobně. Nástroje Crossu také umožňují tvorbu dokumentace a reportů, třeba pro posouzení optimalizace a vytížení telekomunikační infrastruktury.

Software Crossu využívají kromě O2 zákazníci jako T-Mobile, Česká pošta, nebo slovenský operátor Benestra. Investice O2 do start-upu před necelým rokem by měla pomoci s rozjezdem byznysu i v západní Evropě.

Intens Corporation

Když má cyklista ve svém mobilu nainstalovanou jednu z aplikací od Intens, může se dočkat lecjakého překvapení. Například při přejezdu rušné Evropské třídy v Praze poblíž oblíbeného přírodního parku Šárka se na semaforu rozsvítí zelená, jakmile se ke křižovatce přiblíží.

Intens je na tuzemském trhu průkopníkem v zavádění digitálních inovací v dopravě – od optimalizace městského parkování až po řízení dopravy v tunelech. Vsází tak na rozvoj takzvaných "chytrých měst," ve kterých budou různé systémy propojené čidly, řízené počítači a analyzované v cloudu.

Propojením různých informačních systémů, včetně dat o pohybu vozidel nebo dat z jízdních řádů, umožňují řešení Intensu monitorovat a regulovat dopravu. Firma například vyvinula systém, který určí hmotnost projíždějícího vozidla, aniž by bylo nutné ho zvážit. Software využívá propojení s registrem vozidel a další databáze a nachází využití třeba tam, kde obce zakazuji průjezd vozidlům o určité hmotnosti.

Mladá firma také vidí byznysovou příležitost v evropském projektu eCall, který bude vyžadovat, aby všechny automobily vyrobené v EU od dubna byly vybaveny čipem pro tísňové volání. Ten v případě nehody automaticky vyrozumí záchranné složky.

Intens spolupracuje s firmami jako je Kapsch nebo Eltodo. Se Škodou Auto vyvíjí systémy komunikace vozidel mezi sebou navzájem a nebo komunikace vozidel s dopravní infrastrukturou.

Firma vznikla v roce 2010 a O2 ji koupilo v lednu 2017.

Misterine

Start-up Misterine, který vznikl před necelými dvěma roky, působí v oblasti rozšířené reality. To je zobrazovací technologie, která umožňuje pohled na reálný svět s virtuálními 3D prvky. To umožňuje třeba na dálku instruovat mechanika při opravě složitých zařízení nebo předvádět zboží zákazníkům v různých variantách či provedeních. Firmy jako Microsoft pro rozšířenou reality vyvinuly speciální brýle, ale software z dílny Misterine technologii přináší i na displeje mobilů a tabletů.

Mezi zákazníky Misterine už jsou GE Aviation, Škoda Auto, nebo Evropská vesmírná agentura ESA.


 

OPRAVA 5. 2. 2018, 15:15: V textu jsme špatně uvedli, že společnost Dateio spolupracuje s 25 obchodníky, ve skutečnosti jde o 250 obchodníků. Za chybu se omlouváme.