Češi přitom využívají ke správě svého účtu internetové bankovnictví čím dál častěji. Zatímco v roce 2015 uvedlo, že internetové bankovnictví využívá každý týden 38 procent lidí, letos je to už 45 procent. Ze 13 na osm procent klesl podíl těch, kteří nevyužívají správu svého bankovního účtu přes internet vůbec, uvedla ředitelka výzkumu Jana Hamanová z agentury SC&C. Denně využívá internetové bankovnictví čtvrtina klientů.

Stále populárnější je mobilní bankovnictví. Pravidelně nejméně jednou měsíčně jej využívá 27 procent klientů bank proti loňským 24 procentům. O tři procentní body se od loňska snížil počet těch, kteří banku v mobilu nevyužívají vůbec. "Stejně jako internetové bankovnictví, tak i přístup k účtu z mobilu využívají nejčastěji mladí lidé. S věkem se pak frekvence snižuje, senioři banku v mobilu nevyužívají ve třech čtvrtinách případů," uvedl poradce asociace pro platební styk Tomáš Hládek.

Používat přístup na bankovní účet z mobilu je možné dvěma způsoby. Ženy jsou pravděpodobně konzervativnější a dávají tak více přednost internetovému prohlížeči, který volilo 53 procent žen a jen 37 procent mužů. Naopak muži využívají více speciální aplikace jednotlivých bank. Tak na svůj účet přihlašuje 44 procent mužů a jen 23 procent žen.

Dvě pětiny respondentů uvedly, že vlastně neví a nejsou si jistí tím, jak je vlastně jejich telefon chráněn, a 29 procent nemá svůj mobil zabezpečen vůbec. "Dvě třetiny klientů bank tak prakticky nezajímá, jestli mají své finance v bezpečí, " dodal Hládek.

Index bezpečnosti ČBA zůstává poslední tři roky na hladině 61 procent. Na otevírání e-mailových příloh od neznámých lidí si dávají klienti pozor, kontrolují si výpisy účtů a do internetového bankovnictví přistupují téměř výhradně ze svého počítače. Na druhou stranu mobil má zabezpečený jen každý druhý, hesla v počítači si příliš nemění a PIN už vůbec ne.

"Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskuzí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele," vysvětlil člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ Pavel Bašta. Případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně. Nicméně je podle Hládka nutné konstatovat, že klienti právní nárok na kompenzaci škody nemají.

Průzkum uskutečnila pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo v únoru přes tisíc respondentů.