Nový výzkum společnosti Veeam Software, poskytovatele Řešení dostupnosti pro velké podniky (Availability for the Always-On Enterprise™), jasně ukazuje, že i přes četné významné incidenty v posledním roce, nevěnují podniky dostatečnou pozornost potřebám svých uživatelů. Ukázalo se, že 84 procent seniorních IT pracovníků s rozhodovacími pravomocemi, o dvě procenta více než v roce 2014, přiznává, že je trápí mezera v dostupnosti, tedy propast mezi tím, co IT společnosti může poskytnout, a co uživatelé požadují. To stojí podniky až 16 milionů dolarů ročně ve ztracených příjmech a produktivitě, vedle negativního dopadu na důvěru zákazníků (68 % respondentů) a integritu značky (62 %).

Tento údaj stoupl o neuvěřitelných 6 milionů dolarů za 12 měsíců, a to navzdory tomu, že téměř všichni účastníci průzkumu uvedli, že implementovali zpřísněná opatření ke snížení incidentů ovlivňující dostupnost a že 48 procent všech aplikací klasifikují jako kritické, a do roku 2017 se toto číslo zvýší na 53 %.

Metodologie výzkumu

Společnost Veeam pověřila nezávislého výzkumného specialistu pro trh technologií, Vansona Bournea, aby provedl globální výzkum na konci roku 2015.

Dotazováno bylo 1140 seniorních IT pracovníků s rozhodovacími pravomocemi z následujících zemí: USA, Čína, Francie, Německo, Velká Británie, Argentina, Austrálie, nový Zéland, Brazílie, Česká Republika, Hongkong, Itálie, Japonsko, Malajsie, Mexiko, Nizozemí, Skandinávie, Polsko, Rusko, Saúdská Arábie, Singapur, Jihoafrická Republika, Španělsko, Švýcarsko a Spojené arabské emiráty.

V minulém roce dosáhla světová populace připojená k síti rekordní úrovně 3,4 miliardy, 42 % všech obyvatel Země, a do roku 2020 má být k síti připojeno 21 miliard zařízení. Potřeba zajištění non-stop přístupu k datům a aplikacím tak nikdy nebyla důležitější. Zdá se však, že podniky toto plně nevnímají, přestože více než dvě třetiny respondentů uvedlo, že masivně investovali do modernizace datových center, konkrétně ke zvýšení úrovně dostupnosti.

"Když mluvíte s více než tisícem CIO, očekáváte, že najdete takové, kteří se splněním potřeb nepřetržitého podniku (Always-On Enterprise) bojují, ale nálezy jsou ve skutečnosti opravdu alarmující," uvedl Ratmir Timashev, CEO Veeam. "Moderní podniky se stávají podniky řízenými a poháněnými softwarem, takže IT oddělení již nemohou dodávat služby, které jsou pouze "OK", nepřetržitá dostupnost je prvořadá. Nicméně od naší poslední studie se počet ročních neplánovaných odstávek zvýšil ze 13 na 15 a také trvají déle a vyžadují mnohem větší množství času na zotavení. V dnešní ekonomice, kde rychlost a spolehlivost jsou naprosto nezbytnými, to je nepřijatelné. Pokud bude tento trend pokračovat, obávám se o společnosti z našeho průzkumu."

 

Klíčová zjištění Veeam Data Center Availability Report 2016:

Veeam Availability Report 2016 infografikaDostupnost má prvořadý význam, přesto se podnikům nedaří ji dosáhnout

  • Uživatelé chtějí podporu pro operace v reálném čase (63 procent) a non-stop globální přístup k IT službám pro podporu mezinárodního obchodu (59 procent).
  • Při modernizaci jejich datových center jsou vysokorychlostní obnova (59 procent) a prevence ztráty dat (57 procent) dvě nejžádanější vlastnosti, nicméně náklady a nedostatek dovedností brzdí nasazení.
  • Organizace do určité míry zvýšily své požadavky na úroveň služeb s cílem minimalizovat výpadky aplikací (96 procent) nebo zaručit stálý přístup k datům (94 procent) v průběhu posledních dvou let, ale mezera v dostupnosti stále zůstává.
  • Za účelem řešení tohoto problému nicméně respondenti uvedli, že jejich organizace v současné době modernizují nebo mají v úmyslu v blízké budoucnosti modernizovat své datové centrum nějakým způsobem – virtualizace (85 procent) a úložiště (80 procent) patří mezi nejčastější oblasti vylepšení pro tento účel.

 

Data v ohrožení

  • SLA pro cíle času obnovy (RTO) byly stanoveny na 1,6 hodiny, ale respondenti připouštějí, že ve skutečnosti obnovy trvají 3 hodiny. Podobně SLA pro cíle bodu obnovy (RPO) je 2,9 hodiny, zatímco 4,2 hodiny je skutečně dosaženo. Respondenti uvádějí, že jejich organizace je v průměru vystavena 15 neplánovaným odstávkám ročně. V roce 2014 to bylo 13. Dále se meziročně zvýšila délka odstávky kritických aplikací ze 1,4 hodiny na 1,9 hodiny a u nekritických aplikací se délka odstávky zvýšila ze 4 na 5,8 hodiny.
  • Pouze necelá polovina společností testuje zálohy na měsíční bázi, nebo dokonce méně často. Dlouhé mezery mezi testováním zvyšují pravděpodobnost problémů v obnovených datech, tedy v momentě, kdy už je pro tyto organizace příliš pozdě. A z těch, které své zálohy testují, jen 26 procent ověřuje více než 5 procent svých záloh.

 

Finanční dopad je podstatný

  • V důsledku tohoto můžou být odhadované průměrné roční náklady podniků na odstávky až 16 milionů dolarů. To představuje nárůst o 6 milionů dolarů oproti průměru z roku 2014.
  • Průměrný hodinový náklad na odstávku pro kritické aplikace je téměř 80 tisíc dolarů. Průměrný hodinový náklad na ztrátu dat vzniklých odstávkou kritických aplikací je téměř 90 tisíc dolarů. U nekritických aplikací se průměrný náklad pohybuje přes 50 tisíc dolarů za hodinu v obou případech.
  • Ztráta důvěry zákazníků (68 procent), poškození značky organizace (62 procent) a ztráta důvěry zaměstnanců (51 procent) byly první tři nefinanční důsledky špatné dostupnosti.

 

„I když je snadné si myslet, že tento průzkum maluje obraz zkázy a beznaděje, jsou zde také záblesky optimismu,“ dodal Timashev. „Téměř tři čtvrtiny podniků uznávají, že mají oblasti, kterým by se měli věnovat, a mají v úmyslu je zlepšit v příštích šesti až dvanácti měsících. Není vždy snadné odklonit drahocenné finanční prostředky na investice do infrastruktury, ale existuje shoda, že je třeba toto udělat. Jsme svědky podniků začínajících si uvědomovat důležitost řešení dostupnosti a zejména roli cloudových a na cloudu založených služeb jako Disaster Recovery as a Service (DRaaS – Zotavení po havárii jako služba). Podniky oceňují potřebu nepřetržitého podnikání, operace v non-stop režimu, a jsem si jist, že pro uživatelé se toto stane skutečností spíše dříve než později.“