Audatex je v Česku spojen převážně se sektorem finančnictví a zpracováním pojistných událostí. Na co konkrétně jsou vaše řešení zaměřena a jaké další služby nabízíte?

Naše služby a řešení jsou určené pojišťovnám, leasingovým a finančním společnostem, ale také výrobcům a dovozcům automobilů, autoservisům a dodavatelům náhradních dílů. Našim zákazníkům poskytujeme řešení a služby prostřednictvím softwaru jako služby v průběhu celého životního cyklu motorových vozidel - od "narození" až po jejich likvidaci.

V České republice dále působíme prostřednictvím dvou dalších společností: AUTOonline, což je mezinárodní a v evropském měřítku největší internetová/onlinová aukce pro prodej a nákup havarovaných a ojetých fleetových (firemních) vozidel.

Druhou společností je IBS automotive, přední poskytovatel dat pro oceňování vozidel v České republice a na Slovensku. Obě společnosti jsou nedílnou součástí portfolia služeb, které našim zákazníkům poskytujeme.

 

Derek Cummins (46)

Svoji profesní dráhu zahájil ve Velké Británii u společnosti CTI software jako account manager. Původně pochází z irského Dublinu, studoval ve Velké Británii a pracoval v mnoha manažerských a řídících funkcích převážně ve Velké Británii a České republice.

V tuzemsku žije 14 let a působil mj. jako senior director ve společnosti Český telekom/Telefónica O2. V roce 2005 založil a řídil lokální pobočku společnosti Dimension Data. Od roku 2012 řídí v České republice a na Slovensku ve funkci generálního / výkonného ředitele společnosti Audatex, AUTOonline a IBS automotive, které patří do Solera Holdings.

Ve kterých dalších oborech tedy najdeme vaše produkty?

Kromě zmíněných dovozců vozidel a dodavatelů náhradních dílů jsou to dodavatelé barev, autoservisy/lakovny/mechanické dílny, pojišťovací zprostředkovatelé, půjčovny automobilů, odhadci a státní instituce (policie, armáda).

 

Nedávno se Audatex a další vaše společnosti staly součástí americké technologické skupiny Solera. Jak se toto spojení projeví na vašich produktech a službách?

Společnosti Audatex, AUTOonline a IBS automotive jsou součásti skupiny Solera Holdings. Tuto firmu založil v roce 2005 Tony Aquila s cílem přinést digitální vývoj do segmentů pojišťovnictví a automotive, počínaje zpracováním pojistných událostí.

Služby společnosti Solera dnes spojují všechny účastníky daného odvětví a zákazníky našich zákazníků a vytvářejí digitální trh, který zákazníkům umožňuje spravovat celý životní cyklus vozidel na jediné platformě.

Tento vývoj probíhá i na místním trhu a zakrátko oznámíme několik velmi zajímavých novinek.

 

Prozradíte nějakou?

Jednou z aktuálních novinek je např. rozhodnutí společnosti Tesla Motors, která si vybrala platformu společnosti Solera pro odhad výše škody způsobené při havárii a pro komunikaci se zákazníky jako jediného poskytovatele těchto služeb pro svá certifikovaná servisní centra po celém světě.

Prostřednictvím našich společností AudaExplore (v USA) a Audatex (celosvětově včetně ČR a SR) budou pojišťovny a autoservisy pomocí našich řešení zpracovávat rychlé a přesné odhady nákladů na opravu a pojistných událostí u vozidel Tesla.

Tesla bude také v rámci sady řešení Solera využívat platformu AutoWatch, která řidičům zjednodušuje procesy spojené s opravou a zároveň komunikaci mezi společností Tesla a jejími zákazníky.

 

Ve světě se pojišťovny podle analytiků potýkají s nízkou návratností investic do informačních technologií. Jejich ochota k velkým výdajům nijak neroste... Jaké přínosy vaše řešení přinášejí těmto zákazníkům?

Poskytujeme služby zaměřené na hodnotu. Co to znamená? Velmi úzce spolupracujeme s našimi zákazníky, nasloucháme jejich potřebám, snažíme se porozumět jejich problémům a obchodní strategii. Poté jim dokážeme podat hodnotnou nabídku, v jejímž rámci s využitím našich odborných znalostí umíme do jejich podnikání přinést skutečnou a hlavně měřitelnou hodnotu.

Digitální životní styl současného spotřebitele vyžaduje na zcela nové úrovni tyto věci: transparentnost, bezprostřednost, propojení, servis, kontrolu a informace.

S využitím síly dat zahájila společnost Solera revoluci v odvětví zpracování pojistných plnění tím, že do dříve roztříštěného procesu vnesla transparentnost, efektivitu a propojení. Díky vytvoření inovativní platformy pro správu a řízení rizik a aktiv má Solera jedinečnou pozici, aby tyto potřeby dokázala uspokojit.

Jako jediná opravdu komplexní platforma zahrnují naše řešení celý životní cyklus automobilu od jeho nákupu až po likvidaci a všechno mezi tím. Naše nabyté kompetence v oblasti dat, softwaru a sítí dále postupně využíváme pro digitalizaci řešení pojistných událostí v oblasti majetku a jejich prevenci.

 

Zmíněná digitalizace s sebou přináší velké objemy dat. Jak s nimi pracujete a jak je využívají vaši zákazníci?

Vnímáme souvislost mezi schopností pracovat s "malými" daty a schopností obchodně využívat "velká" data. Mnohé pojišťovací společnosti jsou stále v pasti datových úložišť a pouze několik z nich zavedlo ve své organizaci podnikovou architekturu soustředěnou kolem dat. Pojišťovací trh patří koneckonců k těm poměrně konzervativním. To by se v příštích několika letech mohlo ukázat jako rozhodující faktor změny celého trhu.

Naše společnost rovněž pokročila od poskytování softwaru jako služby také k poskytování dat jako služby, za použití technik získávání a zpracování velkých dat. V segmentu, kterým se zabýváme, spojujeme desítky zdrojů dat pro vykreslení obrazu skutečnosti, který se pak využívá buď v řadě pojišťovacích produktů, nebo při likvidaci pojistných událostí, kde můžeme společně se zákazníkem jasně vyčíslit přidanou hodnotu.

 

Zmínil jste poskytování softwaru jako služby. Pokud chce být dnes společnost úspěšná, musí sledovat technologické trendy, realitou se stal koncept cloudu... Jak tento trend reflektují zákazníci v České republice?

Máme to štěstí, že v České republice máme konkurenci i náročné zákazníky, neboť nám to pomáhá zůstat agilní a inovativní.

Jsem rád, že velmi brzy oznámíme spuštění naší lokálně vyvinuté platformy využívající cloudových řešení. Během vývojové fáze nám umožnila využít v rámci architektury některé nejnovější technologie, které se dokážou snadno přizpůsobovat dynamice naší společnosti a našim zákazníkům. A škálovatelnou cloudovou infrastrukturu přirozeně využíváme pro všechny naše služby zákazníkům.

Jsme velmi rádi, že jsme naši cestu přechodu na cloud v České republice mohli představit jako součást odborného workshopu na veletrhu CeBIT 2015. Zatímco část našich zákazníků v automobilovém odvětví již na cloudovou platformu přešla, některé pojišťovny jsou opatrnější a obecně mají tendenci konsolidovat svou infrastrukturu interně na regionální nebo globální úrovni.

 

Oblasti pojišťovnictví, řízení kvality či servisních služeb jsou oblastmi s velkou příležitostí pro uplatnění mobilních aplikací, další z poměrně viditelných technologických trendů současnosti...

Naši zákazníci, kteří již využívají naše mobilní aplikace, těží z jejich uživatelsky příjemného prostředí a plynulé integrace s jejich často složitými firemními procesy.

Jak jsem již uvedl, brzy oznámíme další podrobnosti o naší nové platformě a toho, jak bude plně "mobilní".

 

Jak se podle vás budou dále vyvíjet řešení/software pro řízení rizik a majetku, jak bude takový software vypadat za pět, deset let?

Softwarová řešení by se vždy měla řídit obchodní stránkou věci a jejími požadavky. Proto bude budoucnost do značné míry záviset na dynamice trhu. Tlaky na snižování nákladů obvykle vyvolávají potřebu automatizace - kontrolní mechanismy, zejména v případě řešení pojistných událostí, se předávají inteligentním systémům, které zpracovávají případy automaticky a upozorňují na možné pokusy o podvod.

Zvýšení spokojenosti zákazníků může také vyvolat potřebu řešení, která nabízejí jak automatizaci procesů, tak transparentnost. Akvizice nových zákazníků s nižším rizikem může vést ke vzniku řešení, která nabízejí inovativní produkty, například produkty využívající telematiku (pojištění na základě skutečných jízd).

Snaha o zvýšení příjmů měřených na domácnost pravděpodobně zvýší zájem o obsahově bohaté aplikace, které zvyšují počet styčných bodů mezi zákazníkem a pojišťovnou. V následujících letech budou pojišťovny pravděpodobně hrát významnou roli v preventivních činnostech, zatímco objem samotných pojistných událostí se sníží díky vozidlům bez řidiče, inteligentním budovám, zdravotní nositelné elektronice (wearables), apod.

Toto vše posílí potřebu výběru správných technologických partnerů a nutnost zpracovávání velkého objemu dat. Budoucnost bude, zdá se, opravdu velmi vzrušující.


Rozhovor byl publikován v ICT revue.