Rozvoj fenoménu digitálního byznysu zůstává i v letošním roce hlavním tématem Hype křivky nových technologií pro rok 2015 (Hype Cycle for Emerging Technologies, 2015), kterou sestavili analytici společnosti Gartner. Nově se na ní objevují technologie, které Gartner nazývá „digitálním humanismem“ – v odkazu na skutečnost, že lidé jsou středobodem vývoje v oblasti digitálního byznysu i digitálního pracoviště.

Hype křivka rodících se technologií je vůbec nejdéle pravidelně sestavovanou zprávou ve své kategorii. Nabízí pohled na technologie a trendy napříč odvětvími způsobem, který mohou využít jak hlavní byznysoví stratégové, ředitelé pro inovaci, vedoucí výzkumných a vývojových oddělení, podnikatelé nebo týmy pracující na nových technologiích.

 

Autonomní auta vrcholu

Mezi nejdůležitější změny v letošní Hype křivce rodících se technologií patří umístění autonomních aut na její vrchol – přestože se jedná o technologii i segment v zárodečném stádiu, jedná se o zásadní posun související s tím, že všichni významní výrobci automobilů v poslední době zahrnuli autonomní vozidla do svých krátkodobých plánů. Podobně významný posun z fáze startu technologie (Innovation Trigger) do růstové části vrcholu očekávání (Peak of Inflated Expectations) se týká řešení pro připojené domácnosti, kde noví hráči i tradiční výrobci ohlásili zcela nová řešení a platformy.

„S tím, jak podniky pokračují po cestě směrem k digitálnímu byznysu, bude stále důležitější nacházení a nasazování těch správných technologií ve správný čas,“ vysvětluje Betsy Burtonová, viceprezidentka a analytička společnosti Gartner. „Jak jsme již naznačili v našem cestovním plánu pro digitální byznys (Gartner roadmap to digital business), lze byznys modely rozdělit do šesti po sobě jdoucích fází. Tato Hype křivka cíleně mapuje jen technologie, které se teprve rodí a je proto důležitá pro poslední tři fáze: digitální marketing, digitální byznys a autonomní byznys.“

 

Digitální marketing (fáze 4)

Ve fázi digitálního marketingu se do obchodních modelů začínají promítat tzv. Spojené síly (Nexus of forces – mobilita, sociální sítě, cloud a informace). Podniky se v této fázi zaměřují na nové a sofistikovanější způsoby oslovování zákazníků, kteří jsou ochotnější zapojovat se do marketingových aktivit v rámci své sociální interakce nebo využíváním produktu či služby. Pro podniky nacházející se v této fázi jsou zajímavé zejména následující technologie z Hype křivky: Gesture Control, Hybrid Cloud Computing, Internet of Things (IoT), Machine Learning, People-Literate Technology, Speech-to-Speech Translation.

 

Digitální byznys (fáze 5)

Digitální byznys je první fází následující po fenoménu spojených sil. Zaměřuje se na konvergenci mezi lidmi, byznysem a věcmi. Jeho hlavními koncepty jsou Internet věcí a prolínání fyzických a virtuálních světů. Fyzická aktiva jsou digitalizována a stávají se rovnocennými hráči v rámci obchodního hodnotového řetězce vedle tradičních digitálních entit, jako jsou systémy či aplikace (a appky). Firmy které chtějí vykročit za hranici světa spojených sil (mobilní, sociální, cloud, informace) a začít dělat digitální byznys by se měly zajímat o tyto technologie: 3D Bioprinting for Life Science R&D, 3D Bioprinting Systems for Organ Transplant, Human Augmentation, Affective Computing, Augmented Reality, Bioacoustics Sensing, Biochips, Brain-Computer Interface, Citizen Data Science, Connected Home, Cryptocurrencies, Cryptocurrency Exchange, Digital Dexterity, Digital Security, Enterprise 3D Printing, Smart Robots, Smart Advisors, Gesture Control, IoT, IoT Platform, Machine Learning, Micro Data Centers, Natural-Language Question Answering, Neurobusiness, People-Literate Technology, Quantum Computing, Software-Defined Security, Speech-to-Speech Translation, Virtual Reality, Volumetric and Holographic Displays, a Wearables.

 

Autonomní byznys (fáze 6)

Tato fáze je určena schopností podniku využívat technologie, které poskytují vlastnosti podobné těm lidským a lidi často skutečně dokáží nahradit – například autonomní vozidla přepravující pasažéry nebo výrobky, nebo kognitivní systémy, které dokáží navrhnout strukturu odpovědi na e-mail, napsat text nebo odpovídat na zákaznické dotazy. To vše jsou systémy náležející do fáze autonomního byznysu – podniky které jí chtějí dosáhnout, by se měly zajímat o následující technologie z Hype křivky: Autonomous Vehicles, Bioacoustic Sensing, Biochips, Brain-Computer Interface, Digital Dexterity, Human Augmentation, Machine Learning, Neurobusiness, People-Literate Technology, Quantum Computing, Smart Advisors, Smart Dust, Smart Robots, Virtual Personal Assistants, Virtual Reality, and Volumetric and Holographic Displays.

„Přestože lze rozdělit technologie na Hype křivce podle fází rozvoje digitálního byznysu, podniky by se podle nich neměly omezovat,“ vysvětluje Betsy Burtonová. „Řada inovátorů kombinuje jak velmi pokročilé technologie, jako jsou autonomní vozidla nebo inteligentní elektroničtí poradci (smart advisors) a zároveň dál pracuje na zlepšování technologií z předchozích fází, jako jsou například mobilní aplikace.“

Aktuální Hype křivka rodících se technologií ukazuje, které IT inovace by měly firmy sledovat