Vývoj na bankovním trhu je velmi dynamický. To, co dříve trvalo řadu let, se v současné době mění během měsíců, někdy dokonce i týdnů. Nabídka bank, které působí v České republice, patří přitom v Evropě až na malé výjimky ke špičce, tvrdí ředitel pro finanční instituce IBM Česká republika ­Roman Mentlík.

Podle Mentlíkova názoru je to dáno především tím, že po listopadu 1989 banky začínaly prakticky od nuly, a získaly proto nejmodernější technologie, které byly tehdy k dispozici. Z hlediska nabídky produktů a služeb pro běžné klienty jsou na tom tedy české banky lépe než německé nebo rakouské. V oblastech, jako je například privátní bankovnictví, se ovšem mají od německých nebo rakouských bankéřů stále co učit.

Jinak je tomu ovšem nadále v případě poplatků. Některé banky sice klientům vedou účty zdarma, podle Mentlíka však nadále patří poplatky, které platí čeští klienti za bankovní služby, k jedněm z nejvyšších v Evropě. Potvrzuje to ostatně i struktura zisku bankovních domů, jež působí na českém trhu.

Mentlík předpokládá, že se ještě více rozšíří on-line komunikace bank se zákazníky a umožní jim řídit jejich aktivity podle okamžitých potřeb klientů. Proto by mělo dojít k velkým změnám v zabezpečení výpočetní techniky.

Při přechodu na on-line komunikaci se totiž v poslední době objevil velký počet hrozeb. Ty podle některých názorů dokonce mohou utlumit zájem klientů o tento způsob komunikace s bankou. Mentlík si to ale nemyslí.

„Nechci nikomu dělat propagaci. Řešením ale může být například produkt, který nedávno představila Komerční banka. Jde o software, na jehož vývoji se podílela IBM,“ upřesnil Mentlík. Klient si může tento bezpečnostní software zdarma stáhnout na webu banky a podstatně tak zvýšit ochranu svého počítače před zneužitím.

Jde vlastně o změnu filozofie. Dosud se totiž banky snažily maximálně chránit vlastní systém. Nejslabším článkem řetězu je ovšem jejich zákazník, který se do internetového bankovnictví hlásí z mobilního telefonu, internetové kavárny nebo přes veřejnou wi-fi síť.

Málokdo si ale uvědomuje, že přihlášení do bankovního systému přes veřejnou síť představuje stejné riziko, jako kdyby rozdal kdekomu výpisy ze svého účtu s on-line přehledem realizovaných transakcí.

„Očekávám proto velký posun v zabezpečení u klientů bank. Ty by jim měly zpřístupnit systém nebo řešení, díky němuž se budou pohybovat v bezpečném prostředí a provádět transakce bezpečným způsobem. Pro banky je ostatně toto řešení paradoxně jednodušší a levnější, než když budou vymýšlet stále nové firewally, které je možné – zjednodušeně řečeno – při krádeži klientovy identity snadno překonat,“ uzavírá Mentlík.

jarvis_5547971ae4b0cceca3792cbe.jpeg
Roman Mentlík předpokládá, že se v nejbližší době ještě více rozšíří on-line komunikace bank s klienty. Očekává proto velké změny v zabezpečení proti internetovým hrozbám.
HN – Jiří Koťátko