Studie „Dovednosti pro digitální transformaci“ navázala na výzkum z roku 2015, v němž 53 % respondentů uvedlo, že zaměstnanci neovládají dovednosti potřebné pro úspěšný průběh digitální transformace firmy. Podle nejnovějších výsledků vzrostl podíl těchto zaměstnanců za uplynulé dva roky na 64 %. Možným vysvětlením jsou rychlé technologické inovace a rostoucí povědomí o potřebě digitalizace firem, jejichž zástupci postupně získali lepší představu o tom, co v tomto směru jejich společnost potřebuje a jaké dovednosti jejich zaměstnanci opravdu mají.

Ačkoliv 90 % dotázaných považuje digitální transformaci pro celkovou obchodní strategii jejich firmy za důležitou nebo spíše důležitou (6 % respondentů uvedlo, že neví, 4 % považují digitální transformaci za spíše nedůležitou a nikdo neuvedl, že by ji považoval za nedůležitou), cílený rozvoj dovedností zaměstnanců v této oblasti je spíše ojedinělý. Pouze 16 % účastníků studie vyvinulo speciální náborový nebo tréninkový program zaměřený na dovednosti potřebné pro digitalizaci jejich společnosti. „Výsledky naší studie jsou důkazem toho, že se firmy, co se týče digitální transformace, zatím stále ještě spíš zorientovávají. Naopak je ale potřeba zaujmout proaktivní přístup k zavádění technologií a to na všech úrovních společnosti,“ radí Prof. Dr. Helmut Krcmar, vedoucí katedry informatiky na Technické univerzitě Mnichov.

 

 

Dovednosti potřebné pro DT firem 

Míra dovedností potřebných pro DTve firmách

Mezi konkrétními znalostmi a dovednostmi potřebnými pro úspěšnou digitální transformaci firmy dotázaní nejčastěji uvádějí digitální bezpečnost (88 %), mobilní technologie (87 %), velká data (84 %), cloud (76 %) a internet věcí (75 %). Na druhou stranu ohledně míry dovedností zaměstnanců ve firmě jsou respondenti podle výsledků průzkumu spíše pesimističtí. Pouze 57 % z nich se domnívá, že mají dostatečné znalosti o sociálních médiích, necelá polovina (49 %) si věří ve znalostech cloudu, 46 % v oblasti mobilních technologií a 45 % v oblasti digitální bezpečnosti. Vůbec nejméně dostatečné znalosti mají zaměstnanci podle výpovědí zástupců firem v oblastech umělé inteligence (jen 21 %), blockchain (24 %), internetu věcí (32 %) a velkých dat (34 %).

„Průmysl 4.0, nebo raději Společnost 4.0, je celospolečenský proces, který klade velké nároky na připravenost lidí. Pro tu je a bude klíčová spolupráce všech zúčastněných stran, tedy školství a veřejné i soukromé sféry. V České republice podporujeme start-upy, spolupracujeme s neziskovými organizacemi, obchodními komorami a v neposlední řadě s univerzitami prostřednictvím vzdělávacího programu SAP University Alliances,“ okomentoval Roman Knap, generální ředitel SAP Česká republika.

Ilustrační foto SAP 

Společnost SAP momentálně pracuje spolu s Evropským výzkumným střediskem pro informační systémy na identifikaci těch nejlepších osvědčených postupů rozvoje dovedností potřebných pro úspěšnou digitální transformaci. Klíčovým nástrojem je podle obou subjektů systematický plán náboru a rozvoje dovedností založený na analýze potřeby kontinuálního vzdělávání zaměstnanců, aby dokázali zvládat pokročilé i nové pracovní role.

Kompletní výsledky studie jsou dostupné zde.