Společnosti PayPalIpsos vydaly svou třetí zprávu o přeshraničním obchodu. Globální průzkum, který se mezi více než 28 000 spotřebitelů z 32 zemí zaměřil na jejich zvyklosti při domácím a přeshraničním online nakupování, zjistil nové požadavky Čechů nakupujících v zahraničí a ukázal nové trendy z hlediska globální e-komerce.

Odvětví elektronického obchodu neustále roste. Ipsos odhaduje meziroční růst celkového objemu online nakupování v České republice v roce 2017 na téměř 11 %.

 

Co motivuje Čechy k nakupování v zahraničí?

Čeští spotřebitelé při nakupování v zahraničí stále hledají výhodné nabídky. 95 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 60 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 59 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech amerických (USA), uvedlo lepší ceny jako důvod pro nakupování na zahraničních webech. Možnost pořídit zboží, které není v jejich zemi k sehnání, byla také uvedena jako důležitý důvod k nakupování v zahraničí (55 % dotázaných, kteří nakupují v Číně, 74 % respondentů, kteří nakupují v Německu, a 55 % spotřebitelů, kteří nakupují ve Spojených státech).

Co se týká faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že český spotřebitel nakoupí online na webu v jiné zemi, je nejčastěji uváděna zákaznická podpora v místním jazyku (41 % respondentů) a možnost sehnat zboží, které není k dostání v domácích obchodech (44 % odpovědí). Kromě toho ještě existuje několik dalších příležitostí, které silně ovlivňují oblibu online nakupování Čechů v zahraničí. Mezi nejdůležitější patří Vánoce (53 % respondentů, kteří nakupují v zahraničí, je uvádí jako příležitost, kdy v zahraničí nakupují více než obvykle) a sezónní výprodeje (31 % odpovědí).

 

Důvěryhodnost je klíčová pro české zákazníky nakupující v zahraničí

S rostoucí oblibou nakupování v zahraničí roste také důvěra Čechů k webům v zahraničí a klesá jejich důraz na zemi původu: 43 % českých online nakupujících souhlasí, že není důležité, zda se online obchod nachází v zahraničí, a 35 % odpovídá, že důvěřují zahraničním online obchodům stejně jako těm v zemi, ve které žijí. Zároveň ale zákazníci, kteří nakupují doma, i zákazníci nakupující v zahraničí sdílejí stejné obavy, které představující překážky k dalšímu rozvoji elektronického obchodování: pro 40 % online nakupujících jsou obavy, že zboží nebude odpovídat popisu, důvodem, proč nenakupují ve své zemi častěji online. 38 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech. 36 % online nakupujících říká, že příliš vysoké náklady na případné vrácení zboží jim brání v online nakupování ve vlastní zemi, a 36 % nakupujících na webech v zahraničí uvádí stejný důvod, proč nenakupují častěji na zahraničních webech.