Alza.cz v létě zavedla model pronájmu zboží pro firmy hardware-as-a-service. Proč jste k tomuto kroku přistoupili?

V České republice má operativní leasing aut na celkovém prodeji v rámci fleetu podíl přes 50 %. Služba hardware-as-a-service má podle mého názoru úplně stejný potenciál. Produkt ale musí být jednoduchý a poskytovatel důvěryhodný. Alza má to štěstí, že ji většina zákazníků zná ze svých soukromých nákupů, takže doufám, že si řeknou: když tam nakupuji pro sebe a jsem spokojen, budou spokojeni i zaměstnanci.

Na jaké produkty z nabídky Alzy tento model míří?

Standardně na notebooky a mobily, výhledově tablety. Pro větší zákazníky však máme připraveno i individuální řešení, které zahrnuje veškerý další hardware, o nějž projeví zájem.

Pro jaké firemní zákazníky je tento způsob financování určen?

Nejde o způsob financování, spíše o změnu myšlení. Vlastnictví hardwaru znamená velkou administrativu a tím náklady. My nabízíme pronájem. Na něj postupně přechází značný počet firem - od největších korporací až po drobné živnostníky. My zatím cílíme na drobné firmy: aktuálně nám například týdně přibývá jeden kominík a jeden veterinář. Ale naše B2B oddělení už oslovuje i velké firmy a testuje jejich zájem.

Můžete stručně představit klíčové výhody této služby?

Firma se nemusí o nic starat a ještě ušetří. Je to jako se zmiňovaným operativním leasingem aut, zákazník má k dispozici pojištění a asistence. Platí tedy jen měsíční částku.

Pokud se přístroj pokazí, poskytneme mu ihned nový. Stejně tak zařídíme nový, když se rozbije nebo je odcizen (zde je nezbytný doklad od policie). V ceně je často navíc ještě software, třeba Microsoft Office nebo antivir.

Nové zařízení dostane zájemce každý rok nebo každé dva roky. A může jej kdykoliv vrátit.

Na čem tedy firmy ušetří?

Především na tom, že se nemusí o nic starat, přístroje účetně nejdou do majetku.

U menších firem je totiž total cost of ownership (náklady na vlastnictví, pozn. red.) často vyšší než nákupní cena počítače. Zařazení, odpisy, inventarizace a vyřazení, stejně jako prodej použitého stroje zaberou v lidské práci často více, než kolik přístroj stál. A to nemluvím o ztracených příležitostech: velké firmy mají na IT dostatek lidí, ale u malých firem tuto administrativu často dělá šéf, plní si hlavu zbytečným stresem, přitom mu jeho byznys stojí.

Další úsporu představuje fakt, že pronájem jde rovnou do nákladů firmy. A nakonec, úspora se často týká i softwaru: nakupujeme hromadně za mnohem nižší ceny.

Aby si čtenáři udělali představu, jak to vychází cenově?

Záleží na vybraném zboží. Například kvalitní notebook Dell dostanete už za 660 Kč/měsíc bez DPH, iPhone od 619 Kč. V ceně je samozřejmě zahrnuta již zmíněná okamžitá výměna zařízení při poruše, rozbití i krádeži.

Jaké využíváte prodejní kanály?

Jsme e-shop, takže prodáváme hlavně přes web na adrese alza.cz/haas.

Náš přístup je většinou inovativní, proto nabízíme nový kanál - videochat na stránce https://www.alza.cz/haas. Zde mají zájemci možnost probrat své potřeby s našimi videoexperty. Je to pohodlnější, rychlejší, efektivnější. Co si budeme povídat, běžný obchodník zvládne za den tak čtyři schůzky, videoexpert klidně dvacet.

Jak se vám daří prodeje?

Začali jsme v létě, v největší okurkové sezoně. Zcela bez kampaně. Chtěli jsme nejdříve pořádně otestovat procesy a zájem zákazníků. Reakce byly hodně pozitivní a dnes máme desítky objednávek denně. A to většina firem objednává na začátku jen jeden přístroj jako test - až později jich objednají více.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 9/2017.