Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodli provozovat technologie her v Riu v cloudu?

Olympijské hry jsou velmi unikátním projektem, který vyžaduje bezpečnou, odolnou a spolehlivou IT infrastrukturu. Každé dva roky bylo nutné celé zázemí stěhovat do místa dalšího ročníku konání her a vše připravit nanovo. Technická infrastruktura, počítače, rozhodcovská podpora, systém akreditací, to vše se vždy budovalo lokálně. Pro olympijské hry v Riu de Janeiru tedy Atos poprvé využil svůj vlastní cloud - Canopy. Díky cloudu již není nutné vše budovat znovu, ale umožní využít všechny systémy opakovaně, což zároveň sníží náklady a zvýší efektivitu.

510 milionů

Během olympijských her v Riu Atos zaznamenal přes 510 milionů bezpečnostních událostí, což je 400 bezpečnostních IT událostí za sekundu.

Cloud v Riu pozitivně přispěl k celkovému plánování a řízení her v podobě klíčových aplikací. Využil se především pro akreditační systém, sportovní záznamy a kvalifikace, systém řízení pracovních sil a správu dobrovolnického portálu, k náboru a podpoře 50 tisíc dobrovolníků.

Pro naši představu, co všechno tedy po technologické stránce zajišťovala společnost Atos?

Atos v Riu vybudoval IT "páteř", díky níž bylo možné sdílet výsledky soutěží v reálném čase do celého světa. Jednou z nových technologií, která dopomáhala k šíření všech potřebných informací, byl i olympijský videopřehrávač.

Tento přehrávač umožňoval zobrazování nejaktuálnějších výsledků, statistik, biografií a sociálních médií her na jedné integrované obrazovce, a to na jakémkoliv zařízení.

Dále například Atos spravoval akreditační systém. Vydalo se více než 300 tisíc akreditací, díky nimž média, sportovní týmy a sponzoři měli přístupy do olympijských prostorů.

Emil Fitoš, generální ředitel společnosti Atos IT Solutions and ServicesJaké partnery jste si pro letošní olympiádu vybrali?

Celé olympijské hry se nesou v týmovém duchu, a proto je i jejich příprava založena na spolupráci mezi jednotlivými partnery. Spolupracovali jsme s dalšími celosvětovými partnery olympijských her, jako jsou Omega (časomíra, skóre a výsledky), Panasonic (vizuální a audiovizuální vybavení) či Samsung (bezdrátová komunikace), ale přizvali jsme i další firmy, které nám k úspěchu dopomohly.

Na spolupráci se podíleli i odborníci z firem Cisco (síťové a bezdrátové zařízení, hardware), EMC (systémy úložné infrastruktury), Microsoft (software systémů), Symantec (bezpečnostní software) nebo Embratel/Claro (mobilní komunikace a pevné linky).

Takto velká akce musí mít za sebou bezpečnou, odolnou a spolehlivou IT infrastrukturu. Jak byla v Riu zajištěna bezpečnost a dostupnost? Prozradíte, ke kolika bezpečnostním incidentům v průběhu her došlo?

Bezpečnost celých her zajišťoval mimo jiné akreditační systém, který byl integrován s Brazilským bezpečnostním systémem. Každá akreditační karta, kromě fotky a jména, obsahovala i bezpečnostní čárový kód, který definoval přístupová práva držitele.

Během olympijských her v Riu Atos zaznamenal přes 510 milionů bezpečnostních událostí, což je 400 bezpečnostních IT událostí za sekundu. Před čtyřmi lety v Londýně to bylo "pouhých" 200. Žádná z těchto událostí nesmí žádným způsobem narušit průběh olympijských her, proto naše systémy fungují na vysokém stupni zabezpečení, jaký je využíván pro zpracování žádostí pro pasy a víza.

Na olympiádě bylo nutné zpracovat a vyhodnocovat poměrně velké množství dat. O jakých objemech informací se bavíme?

Denně naše systémy přenesly více než 15 TB dat.

Tato data obsahovala například výsledky všech 42 olympijských sportů nebo 306 událostí, které musely být přenášeny v reálném čase.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue 9/2016.