Klíčovou součástí celého systému je Národní portál zdraví, který je centrálním přístupovým bodem pro 5,5 milionu slovenských občanů k jejich elektronické zdravotní knížce. Slouží také při získávání informací o nemocech, péči o zdraví i službách a systému zdravotnictví v SR. Pacientovi také umožňuje vyjádřit jeho názor k úrovni poskytovaných zdravotních služeb.

"Hlavním smyslem celého projektu je zabezpečit nepřetržitou dostupnost zaručených a ověřených klinických informací pacientů oprávněným lékařům a zdravotnickým pracovníkům. Pacient sám rozhoduje o zpřístupňování svých dat. V systému je definován i přístup k život zachraňujícím údajům o pacientovi pro urgentní zdravotnickou pomoc. Další výhodou je jednotnost a informační podpora lékařů při medikaci i snížení pravděpodobnosti podvodu při předepisování nebo vydávání léků," vysvětluje Martin Kult ze společnosti Ness.

25%

Zahraniční zkušenosti s eHealth například z Dánska, Skandinávie nebo Velké Británie potvrzují snížení předepisování léků ve standardní péči až o 25%.

Dostupnost komplexní dokumentace a zdravotní historie pacienta společně se snížením administrativní zátěže lékaře přinášejí podle Kulta úspory na nákladech ve zdravotnictví při současném zvýšení kvality poskytovaných služeb. A navíc přirozeně zapojujeme pacienty do kontroly vykázané péče.

Zahraniční zkušenosti s eHealth například z Dánska, Skandinávie nebo Velké Británie potvrzují snížení předepisování léků ve standardní péči až o 25 %, snížení administrativní zátěže všeobecných lékařů o 5 až 10 % nebo snížení pohybu zdravotní dokumentace mezi poskytovali zdravotní péče o 30 %.

"Elektronizace zdravotnictví přinese kromě úspory nákladů i mnoho dalších výhod. Lékař bude mít o pacientovi více informací než teď. Zkvalitní se tím péče a zabrání duplicitě vyšetření. Pacienta to zase, díky přístupu ke svým záznamům, může motivovat k tomu, aby byl citlivější ke svému zdraví a přemýšlel o zdravějším životním stylu", tvrdí MUDr. Helga Kajanová, medicínská poradkyně pro eHealth.


Ness Technologies

 

Článek byl publikován v ICT revue 5/2016.