Dlouhá léta jsem pro práci s e-maily, kalendářem, kontakty a úkoly používal MS Outlook. A dlužno dodat, že jsem si na něj velmi zvykl a používal i pokročilé funkce. Dá se říci, že mi vyhovoval. Potřebuji si udržovat korespondenci i s často nemalými přílohami i několik let dopředu, takže jsem si vytvářel i PST složky s archivy z minulých let a nikdy jsem v podstatě nemusel mazat. Pak ale přišel den, kdy firma, ve které pracuji, migrovala na Gmail a já migroval s ní. Jenže. Po čase jsem zjistil, že mi práce s webovými "klienty" nevyhovuje. Není vždy pohotová, vyhledávání silně pokulhává, třídění má značné slabiny. Zkrátka, není to ideální nástroj na práci s velkým množstvím korespondence a potřebou archivace. Jenomže návrat k MS Office už není tak snadný. Stáhnout veškerou poštu sice možné je, ale se ztrátou štítků, na jejichž používání jsem z důvodu potřeby alespoň nějakého třídění musel přejít. Navíc. MS Outlook není nástroj zrovna levný. A tak přišlo na řadu hledání vhodného klienta.

Většina těch levných, nebo dokonce zdarma dostupných však nevyhověla mým potřebám po stránce stability, ovladatelnosti a funkčnosti. Většina si ani nebyla schopna poradit s 30 GB dat, která se mi mezitím na Gmailu nashromáždila. Pak jsem však dostal příležitost otestovat eM Client a o zkušenosti s ním bych teď s vámi chtěl podělit.

 

eM Client je dostupný i zdarma

E-mailového klienta lze stáhnout zdarma z webových stránek cz/emclient.com a už velikost instalačního souboru (47,7 MB) napovídá, že nepůjde o moloch zabírající v počítači přehnaně mnoho místa. Dostupná verze umožňuje po 30 dnů software zkoušet a po vypršení doby se rozhodnout, zda po registraci budete využívat "free" licenci s omezením na dva mailové účty, bez VIP podpory a čistě jen pro nekomerční použití, nebo zda si zakoupíte verzi plnou verzi "PRO" bez zmíněných omezení. Cena jedné licence činí sympatických 599 Kč, v případě volby požadavku na doživotní upgrady pak stále velmi solidních 1199 Kč. Při vyšším počtu licencí pak cena ještě klesá, takže z pohledu ceny jde o zajímavou volbu i pro větší firmy.

 

Jak je na tom z pohledu funkčního?

Nemám rád, když recenze produktů zbytečně začínají popisy instalací, ale v tomto případě je instalace tak jednoduchá a rychlá, že ji ve zkratce zmíním. Na začátku je pochopitelně potřeba odsouhlasit licenční podmínky, které však přes lokalizaci produktu do mnoha jazyků včetně češtiny jsou v dané chvíli k dispozici pouze anglicky. Chápu, že většina lidí sáhodlouhé litanie tohoto druhu ani nečte, ale jde přece o úmluvu mezi poskytovatelem a uživatelem a ten by tak měl mít možnost si podmínky v jemu srozumitelné formě přečíst.

Dva účty

(e-mailové) lze s eM Clientem spravovat pro nekomerční účely zdarma.

Pro další postup je už pak možné zvolit češtinu a vše proběhne rychle a snadno. Postačí vybrat, zda se má aplikace nastavit jako výchozí a spouštět při startu Windows a zvolit, které ze tří grafických motivů (barevných schémat) vám bude nejlépe vyhovovat. Pak už lze přistoupit k importu dat z MS Outlook či jiných instalovaných aplikací, případně z webových služeb. Osobně jsem chtěl nového klienta začít používat co nejrychleji, a navíc jsem byl zvědavý, jak si poradí s mými stávajícími nastaveními a specifiky, proto jsem zvolil automatické nastavení čistě se zadáním e-mailu. Pro případ specifických potřeb ovšem eM Client nabídl mnoho variant nastavení importu pošty, chatu, kalendáře a kontaktů z mnoha rozličných aplikací a služeb. Osobně jsem však automatické volby nelitoval, aplikace se mě zeptala na přístupové heslo k Gmailu, zprostředkovala i jeho licenční ujednání (v češtině) a po autorizaci už začala stahovat mých 30 GB dat. Jasně, přehledně, bez ztráty důležitých dat a příznaků.

 

První zkušenosti z praxe

Nejsem zrovna čtenář příruček a návodů, proto jsem už krátce po instalaci ocenil, že uživatelské prostředí eM Clienta je hodně blízké tomu, na co byl člověk zvyklý z používání MS Office. Základní rozvržení a nabídku funkcí popisovat nebudu, připojený screenshot o tomto vypoví více než stránka textu.

V první řadě jsem se však potřeboval zaměřit na návaznost funkcí z Gmailu. Roztřídění pošty do adresářů podle štítků z Gmailu proběhlo ukázkově. Se zobrazením štítků z Gmailu je to trochu složitější, buď se zobrazí po najetí myši na barevná označení v seznamu korespondence, nebo až po rozbalení menu přímo ve zprávě. To v zásadě postačí. Poněkud horší je to s přidělováním nových štítků. V menu je najdete pod položkou "Přiřadit kategorii", odkud se rozbalí rolovací seznam kategorií, přičemž ty již přiřazené se zobrazují na jeho začátku. Při přiřazování kategorií je však uživatel odkázán na rolování v menu, nelze je vyhledat, a tak, pokud používáte velké množství kategorii pro třídění e-mailů tak jako já, nebudete s možnostmi přiřazování zrovna spokojeni. Ostatní možnosti nakládání s e-mailem jsou však bohaté dostatečně a ve většině i snadno dostupné.

Pokud jste si na rozdíl ode mě zvykli na seskupování e-mailů do konverzací, není problém, v e-mailu lze aktivovat zobrazení konverzací ve všech pohledech, pouze v náhledu zprávy anebo je zcela vypnout. Pravdou je, že v podání eM Clientu jsou konverzace podstatně přehlednější, možná je ještě vezmu na milost.

Probrat zde všechny možnosti nastavení a přizpůsobení, stejně tak jako funkce, není v možnostech této dvoustránky, a upřímně, ani po více než dvou měsících používání jsem vše ještě ani nestačil vyzkoušet. Zaměřím se zde tedy na důležité funkce pro firemní potřebu a některé další zkušenosti najdete v rozšířené recenzi na webu ICT revue.

Skvělé je, že máte veškeré přílohy pod kontrolou, což se bude hodit například při zavádění GDPR. Libovolnou přílohu můžete nejenom stáhnout, ale i smazat. Zkuste tohle v Gmailu. Stejně tak lze zajistit, aby se maily s určitými příznaky nebo přílohami automaticky přesouvaly do archivu. Archivaci je vůbec věnovaná náležitá péče, takže se i já budu moci vrátit k vytváření archivů podle projektů či jiných atributů.

Náležitá pozornost je věnována i bezpečnosti, především pak v nejnovější verzi 7.1. Ta zahrnuje kompletní podporu PGP (šifrování a podepisování zpráv), zjednodušenou správu bezpečnostních certifikátů (pro nové PGP i již podporované S/MIME) či již zmíněný Live Backup (eM Client nyní dokáže automaticky zálohovat data i za běhu programu).

Mezi další nové funkce patří automatické stahování avatar obrázků k e-mailům (podpora Gravatar služby a také stahování obrázků z webu na základě domény v e-mailové adrese - Favicon, vylepšený náhled před tiskem, automatické zvětšovaní/zmenšování obrázků a jejich základní editace a formátování přímo v editoru (rotace, překlopení), vylepšený editor tabulek a další a další.

 

Recenze byla publikována v ICT revue 6/2017.