Prodej počítačů, notebooků a tabletů v Česku loni klesl o 18 procent na 944 tisíc kusů. Prodeje počítačových výrobců klesají už od roku 2012, tento trend se zatím nepodařilo zastavit. Uživatelé totiž nechtějí své počítače měnit tak často, jako tomu bylo v minulosti. Vyplývá to z průzkumů společnosti Gartner. Analytici předpokládají, že prodeje klesaly i v letošním prvním čtvrtletí a situace bude zřejmě podobná i po celý rok 2017.

"Očekáváme, že pokles prodejů v roce 2017 bude pokračovat šestiprocentním tempem. Zastavit tento trend se podaří, jedině když budou spotřebitelé svá zařízení vyměňovat častěji. V současnosti tomu ale nic nenasvědčuje. Například doba uživatelnosti pro běžný notebook by se měla zkrátit z průměrných čtyř let na tři roky," řekla HN analytička společnosti Gartner Annette Jumpová.

Zákazníci v minulosti vyměňovali počítače častěji, protože rostly jejich požadavky na software a nové verze operačních systémů. Také nástup mnoha technologických novinek byl pro Čechy dostatečným argumentem k nákupu nového PC.

"V posledních pěti až deseti letech rostou nároky na software i operační systémy pomaleji. Řada uživatelů si pořídila notebooky či PC s rychlými SSD disky, případně bezplatně přešla na nejnovější Windows 10, takže nemají důvod nakupovat nové počítače," vysvětluje analytik informačních technologií Lukáš Erben.

Právě očekávaný přechod firem na operační systém Windows 10 od Microsoftu byl v posledním čtvrtletí loňského roku důvodem, proč analytici předpokládali zlepšení situace na trhu. Některé počítače mohly být příliš zastaralé, aby tento operační systém zvládly. Firmy by si tak s jeho zavedením musely koupit počítače nové. Na chování zákazníků se to zatím nijak neprojevilo, ale podle Annette Jumpové je možné, že díky zavádění Windows 10 v českých firmách růst prodejů ještě přijde.

Z průzkumu Gartneru také vyplývá, že podobný nepříznivý vývoj postihl mnoho dalších zemí v regionu střední a východní Evropy. Největší propad prodejci zaznamenali u klasických notebooků - o 21 procent na 505 tisíc prodaných kusů. Následovala je kategorie ultrabooků a podobných prémiových mobilních zařízení, která zaznamenala pokles o 15 procent na 139 700 kusů. Prodej klasických stolních počítačů klesl o 14 procent na 300 tisíc kusů.

Situaci nepomohl ani nástup hybridních PC, často označovaných jako zařízení "dva v jednom", tedy dotykové tablety s oddělitelnou klávesnicí a operačním systémem Windows, které dokážou nahradit notebook i tablet. Z počátku byla tato zařízení příliš drahá pro běžného spotřebitele. Jejich ceny se na úroveň srovnatelnou s levnějšími notebooky dostaly až koncem loňského roku, takže nebyly schopné pokles prodejů zvrátit.

Do budoucna ale výrobci na moderní zařízení hybridního typu spoléhají. "Preference našich zákazníků se od tradičních notebooků posunují směrem k hybridům. Pokles tradičních forem bude zřejmě pokračovat, ale již v tomto roce by mělo dojít ke zlepšení díky novým technologiím. K těm patří například herní notebooky a desktopy, které propad v tradičním segmentu nahrazují," říká Pavel Janich, manažer společnosti Lenovo, která je jedničkou na českém trhu. Podle Janicha dnes zákazníci od svých zařízení požadují hlavně rychlost, výkon, výdrž baterie a dotykový displej.

Lenovo si prvenství udrželo i přes čtvrtinový pokles prodejů. Jeho podíl na trhu činí nyní 26 procent. S rozdílem tří procent čínského výrobce dohání hlavní konkurent HP Inc. Na rozdíl od Lenova klesly prodeje společnosti HP pouze o pět procent.

Třetí nejvýraznější hráč na trhu Dell zaznamenal jako jediný růst, a to o 16 procent. Celkově mu tak patřilo přes 13 procent trhu. Výrobci také prospělo spojení s celosvětovým gigantem EMC, které proběhlo právě v minulém roce. "Rostli jsme v oblasti firemních PC a notebooků, které byly hlavním tahounem růstu. Dařilo se také prodeji pracovních stanic a monitorů. Zaměřili jsme se hlavně na kvalitu zařízení a servisu. Zásadní bylo také rozšiřování prodejních kanálů," popisuje důvody růstu generální ředitel společnosti Jiří Kysela. Předpokládá, že zákazníci budou v příštích letech chtít úsporu provozu počítačů, nové možnosti zabezpečení a opět kvalitní servis. Do budoucna stejně jako jeho konkurenti spoléhá na nová zařízení typu 2 v 1. Za společností Dell EMC se na dalších místech v objemu prodejů umístili výrobci Acer a Asus.