Počet informací, které lidé, úřady a podniky prostřednictvím počítačů nebo mobilních telefonů sdílejí, roste. K tomu, aby se zvláště firmy v moři dat neutopily, slouží speciální automatizované programy. Ty analýzou dostupných informací šetří práci lidí, a navíc mohou být pro společnosti nástrojem, jak nacházet nové obchodní příležitosti tam, kde je lidské oči nevidí.

Podobné softwary jsou zatím hlavně doménou velkých korporací. Menší a střední podniky v Česku se často obávají jejich zdánlivé složitosti a vysoké ceny.

"Základní verze těchto počítačových programů ovšem mohou firmy zpravidla využívat zdarma a jejich obsluhu bez problémů zvládne jeden šikovný zaměstnanec," říká manažer segmentu malých a středních podniků tuzemské pobočky společnosti Microsoft Ondřej Novodvorský.

Ondřej Novodvorský (41)

jarvis_58b58578498ec909019235ab.jpeg

Ředitel segmentu malých a středních podniků v česko-slovenské pobočce Microsoftu. V americké firmě pracuje už 15 let. Než před třemi lety nastoupil na svůj současný post, působil na různých manažerských pozicích ve firemních pobočkách na Slovensku, v Česku a Rusku. Vystudoval manažerský program na University of New York in Prague.

HN: K čemu mohou menší podniky analýzu takzvaných velkých dat využít?

Předně chci říci, že každá firma už nyní disponuje ohromným bohatstvím dat. Ta se nacházejí v jejích účetních systémech, v údajích o výrobě nebo ve výkazech práce jejích obchodních zástupců. Nehledě na veřejně dostupná data z firemního okolí, jako jsou informace ze sociálních sítí nebo digitálních verzí různých státních registrů. To všechno jsou údaje, které každý podnik do nějaké míry už nyní analyzuje, aby zjednodušil vlastní provoz a měl přehled o svém trhu.

Podobné analýzy informací ovšem zpravidla vznikají odděleně. Účetní řeší vlastní agendu, obchodní zástupci zase tu svou. Když přitom nad všemi již existujícími systémy spustíte program pro analýzu velkých dat, dokáže vám velmi rychle a detailně odpovědět na otázku, co všechno se ve vaší firmě a kolem ní − mezi zákazníky a konkurenty − děje.

HN: Co si pod tím můžeme představit?

Vezměte si firmu, která vede e-shop s mobilními telefony. Datovou analýzou chování vlastních klientů a uživatelů sociálních sítí přijde na to, že si třeba polovina z nich k novému mobilu kupuje obal modré barvy. Pak je nasnadě, že takový e-shop začne ke svým mobilům rovnou nabízet i tento druh obalů. Dá se totiž očekávat, že nejméně každý druhý zákazník by si modrý obal beztak koupil. A když jim ho nenabídnete vy, předběhne vás konkurence.

Tím posílíte vztah se svým zákazníkem a maximálně ho zpeněžíte. Pro každou firmu je mnohem dražší lákat nové klienty než udržovat ty stávající. Když přitom díky analýze nákupního chování přečtete touhy klientů dříve než vaši konkurenti, můžete přijít i s vyšší cenou. Zákazník ví, že na něm chcete vydělat. Vy mu ale dobře načasovanou nabídkou relevantního zboží šetříte čas a on vám za takové úsilí často rád připlatí.

Díky datové analýze tak můžete přesněji cílit na konkrétní skupiny klientů a vyvarovat se zasílání reklamních nabídek, které lidi jen obtěžují. Když si u vás zákazník třeba nedávno koupil pračku, lze asi stěží předpokládat, že si za měsíc koupí další.

Programy pro analýzu velkých dat přitom neslouží jen obchodníkům. Využijí je všechny firmy, jež v nich mohou získat takového počítačového poradce, který jim pomůže při vytváření nových rozhodnutí.

HN: Jaké úspory takové softwary firmám přinášejí?

Když si podnik pořídí software pro analýzu velkých dat, může uspořit na méně kvalifikované pracovní síle, jež zatím obsluhuje méně sofistikované analytické programy, jako je třeba Excel.

Já si ale nemyslím, že by firmy měly do podobných investic jít kvůli dosažení úspor, spíše by od nich měly čekat zvýšení svých zisků. Pokud už máte k dispozici stroje, které zvládnou analýzu velkého množství informací na vysoké úrovni, měli byste své zaměstnance analytiky spíše přesunout k provádění kreativnější práce. Nechcete přece ve firmě drahé lidi, kteří provádějí prosté úkony, ale kteří vymýšlejí nové věci a rozvíjejí vaše výrobky a služby.

HN: Takže by analytické "superprogramy" lidi nahrazovat neměly?

Ne zcela. Ono je to tak, že podobné analýzy dat historicky prováděly třeba desítky datových analytiků, kteří měli k ruce velmi složité a nákladné softwary. Takové služby proto nejvíce poptávaly velké společnosti, které si je mohly dovolit. Postupem času ale datová analytika citelně zlevnila, takže je finančně dostupná i menším podnikům.

HN: Proč by se měly malé a střední firmy do pořizování těchto programů pouštět? Data už přece analyzují třeba prostřednictvím Excelu nebo účetních softwarů.

Můžete samozřejmě zůstat u starých osvědčených řešení. Je ale otázka, zda nevyzkoušet něco nového, co by vás mohlo posunout na vyšší úroveň.

Řada šéfů firem se obává, že budou muset po pořízení chytrého analytického softwaru začít programovat a půjde jim z toho hlava kolem. Znám ale menší podniky, kde se věci ujal jeden šikovný zaměstnanec nebo majitel a stačilo mu pár dní na to, aby si podstatné funkce programu nastudoval a mohl ho začít používat.

Údaje k analýze můžete navíc vzít z Excelu, který už většina firem má. Když si k němu pak pořídíte třeba analytický program Microsoftu jménem Power BI  v jeho bezplatné verzi, tak vás analýza velkých dat nestojí vůbec nic. Nemusíte se přitom rovnou pouštět do složitých projektů. Jen samotné propojení různých firemních databází a jejich následná analýza vám podstatně zjednoduší práci.

HN: Jaké náklady firmu čekají, když se pustí do placené verze analytického programu?

Jde o stokoruny měsíčně na jednoho uživatele. Další náklady představuje pronájem cloudového úložiště, v němž většina takových softwarů funguje. Také zde se bavíme o stokorunách měsíčně, což není mnoho.

HN: Na co by měl podnik myslet, když se do analýzy velkých dat pustí?

Firma by se měla předně zamyslet nad tím, na co takový nástroj chce používat. Analýza dat bude navíc vždy jen tak kvalitní, jak kvalitní informace do programu nasypete. Podnik si musí uvědomit, že podobný počítačový pomocník nenahradí lidský úsudek. Může se ale stát takovým novým zaměstnancem, který do vašeho byznysu vnese nové impulzy.