Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) uvádí, že za ceny mobilních dat v Česku, která patří k nejdražším v Evropě, může dlouhodobá nečinnost českého regulátora mobilního trhu v podobě Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). "Možná by se pánové z ČTÚ měli zajet podívat třeba do Rakouska, jak dobře funguje tamní regulátor, který přitom disponuje podobnými pravomocemi jako naše ČTÚ," uvedl ministr na tiskové konferenci v narážce na rozhovor HN s šéfem rakouské mobilní regulace Johannesem Gunglem.

ČTÚ na pondělní kritíku reagoval s tím, že není možné českého regulátora srovnávat s jeho rakouským “kolegou”. “Rakouská vláda umožnila, aby na trh postupně přišlo 5 operátorů a při jejich spojování si pak mohl regulátor klást tvrdé podmínky, které konkurenci zachovaly. V Česku naopak politici v minulosti karty rozdali jinak. Na tom, že jsou v Česku pouze tři operátoři se navíc nepodepsalo současné vedení ČTÚ, ale to předchozí na čele s Pavlem Dvořákem, který těsně před jeho skončením zastavil aukci kmitočtů na rychlou mobilní síť LTE a neumožnil tak příchod dalšího čtvrtého hráče,” hájí se ČTÚ ústy svého mluvčího Martina Drtiny.

Právě ex-předsedu ČTÚ Dvořáka si přitom ministr Mládek na pondělním setkání s novináři chválil. Za jeho šéfování podle ministra ČTÚ dosáhl největšího úspěchu se snížením ceny. V roce 2013 totiž došlo k "cenové revoluci" a operátoři začali téměř shodně nabízet neomezený tarif s 1,5 GB dat za 750 korun.
Současné vedení českého mobilního regulátora se navíc ohradilo vůči Mládkově výtce, že úřad vůči operátorům postupuje příliš laxně. “Záhy poté, co jsme operátorům zaslali výzvy ke zlevnění velkoobchodní ceny za data, jsme kritizováni za pasivitu. Kdykoliv ČTÚ přišel s návrhem zlepšit ochranu koncového zákazníka, odešel z ministerstva průmyslu s nepořízenou,” říká dále mluvčí Drtina.

Ministr přitom znovu zopakoval své dřívější vyjádření, podle něhož on sám nemůže s cenami mobilních tarifů v Česku nic dělat a všechny pravomoci leží na straně ČTÚ a antimonopolního úřadu. "Kompetence ministerstva jsou vyloženě legislativní, a naší snahou tedy bude úprava zákona o elektronických komunikacích, která bude řešit třeba vyšší ochranu spotřebitelů," řekl dále Mládek.

Ve zmíněné novele by se měla objevit možnost do 10 dnů přejít k jinému operátorovi, aby se tak zvýšil tlak na konkurenci. "Zákazník bude navíc nově moci odstoupit od smlouvy s operátorem bez toho, aby mu za to hrozila nějaká sankce," vysvětluje Mládek.

Podle Mládka je to právě ČTÚ, který jeho ministerstvu připravil podklady pro bruselské jednání, které vedlo k ukončení drahých roamingových poplatků v Evropské unii i Česku.

"Naším cílem přitom bylo, abychom tlak na operátory v oblasti regulace roamingu nepřepískli. Samozřejmě hrozí, že pokud operátoři začnou na roamingu prodělávat, tak jejich první pokus bude finanční břemeno přesunout na řadové spotřebitele," říká Mládek. Za pozici Česka, jež měla podle kritiků jít na ruku zájmům velkých nadnárodních operátorů, byl ministr průmyslu koncem minulého týdne kritizován.

Konec radního Malého

Ministr průmyslu si už nepřeje, aby v radě úřadu nadále působil Ondřej Malý, kterému končí první funkční období v polovině března. Malý v médiích ostře vystupuje, podle Mládka ale více mluví, nežli koná. "Člen rady Malý nepochopil, že když je v exekutivní funkci, tak se nemá zabývat novinářskými články, ale konat. Bylo by smutné opakovat stejnou chybu a uvěřit slibům člověka, který slibuje to samé, jako by nebyl členem výkonného orgánu. Měli bychom tam dát někoho, kdo bude znamenat skutečnou změnu," uvedl Mládek.

Malý v reakci na Mládka uvedl, že ministrovu nynější kritiku nechápe. “"Když jsem byl u pana ministra na osobní schůzce před 14 dny, žádné takové výhrady mi do očí neřekl," řekl HN radní, kterého se zastal i jeho úřad, jenž Malého považuje za “jednoho z nejaktivnějších členů Rady”.

Ondřej Malý byl do rady ČTÚ jmenován v roce 2012 tehdejším ministrem průmyslu Martinem Kubou (ODS). V radě nahradil Petra Štěpánka (ODS). Do ČTÚ odešel z pozice redaktora Hospodářských novin, předtím působil i v dalších médiích.

ČTÚ kritizují také operátoři

Současné vedení ČTÚ vedle Mládka kritizovali také představitelé operátora O2, kteří si v pondělí sezvali novináře, aby jim vysvětlili svou cenovou politiku.

Podle O2 úřad podporuje praxi šedých operátorů, tedy společností, které své levné tarify určené zaměstnancům přeprodávají dál a tím prý celý trh pokřivují. "Už před čtyřmi lety jsme přitom regulátora upozorňovali na to, že na trhu takový problém existuje. Tehdy to ještě ČTÚ mohl zarazit, on se ale rozhodl tuto praxi nadále tolerovat," míní ředitelka firemní strategie O2 Kateřina Pospíšilová.

Na námitku představitelů mobilního regulátora, podle nichž mají sami operátoři často máslo na hlavě a vznik šedých operátorů sami podporují, O2 namítá, že si všechny firemní zákazníky pečlivě prověřuje. "Pokud má potenciální byznysový zákazník 10 zaměstnanců, nemůže od nás dostat třeba 2000 SIM karet, které by mohl dále přeprodávat. Takové věci si velmi přísně chráníme," uvádí šéf firemních právníků O2 Václav Zakouřil.

Odebírání licencí operátorům? Ano, když nebudou plnit závazky, říká Ondřej Malý z ČTÚ