Kdo chce v Česku přes mobil sledovat videa třeba na YouTube, má často smůlu. Porce mobilních dat, která zdejší operátoři nabízejí v rámci telefonních tarifů, se rychle spotřebuje. Dat je málo, a navíc patří k nejdražším v Evropě. Třeba v sousedním Polsku jsou mobilní data v průměru patnáctkrát levnější.

Zlevnění teď slibují politici i Český telekomunikační úřad, který na byznys operátorů dohlíží. Jeho šéf Jaromír Novák chce nižších cen docílit například výrazným zvýšením pokut, které hrozí především velkým operátorům za omezování svých menších konkurentů. "Navrhujeme, aby se nově mohly pokuty ukládat ve výši procent z obratu operátora," řekl HN Novák.

Zaspali jsme, říká šéf ČTÚ

"Pořád ještě řešíme některé stíny z minulosti. Úřad nebyl zvyklý některé věci prosazovat tvrdým rozhodnutím a pak se chodit k soudu obhajovat. Toho někteří operátoři potom využívali," říká šéf ČTÚ Jaromír Novák.

Celý rozhovor čtěte ZDE.

Předseda ČTÚ Jaromír Novák

Jedním z hlavních problémů příliš drahých dat v Česku je, že mobilní sítě vlastní trojice největších operátorů − O2, T-Mobile a Vodafone. V zemi přitom působí i mnoho menších operátorů, kteří si ale sítě musí pronajímat od této velké trojice. Levnější data však lidem nemohou nabídnout, protože velcí operátoři tomu brání vysokými poplatky za pronájem svých sítí. Velká trojka se sice zavázala, že ceny pro menší konkurenty sníží, ale podle ČTÚ to dlouhodobě neplní.

Za takové omezování konkurence může telekomunikační úřad udělit operátorům pokutu. Jenže podle současných pravidel jsou to nejvýš jednotky milionů korun − třeba O2 a Vodafone nedávno úřad pokutoval dvěma miliony. Podle Nováka se však operátoři takto nízkých pokut nebojí. Podle nových pravidel by přitom firmám hrozily sankce vyšších stovek milionů až miliardy korun.

Tyto tvrdé pokuty prosazuje Český telekomunikační úřad do novely zákona o elektronických komunikacích. "Nynější zákon, kterým se ČTÚ řídí, je starý 12 let. Sice se v něčem měnil, ale výše pokut zůstala stejná," říká Novák.

Lidé doplácejí na firemní tarify

Zmíněný zákon, který nyní připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu a který by měl začít platit už v létě, má řešit i další příčinu předražených dat pro spotřebitele. Firmy či úřady si velmi výhodné tarify dokážou vyjednat, na což pak v podobě drahých dat doplácejí běžní klienti.

Příkladem cenových rekordů je třeba Vojenská nemocnice Olomouc, které se loni v říjnu podařilo od O2 získat tarif s 30 GB dat za pouhých 150 korun měsíčně. Řadový klient by přitom na stejný balíček u téhož operátora dosáhl až po zaplacení 3700 korun, tedy částky, která je skoro 25krát vyšší.

Předražená data

"Považuji za nepřijatelné, aby čeští zákazníci dopláceli na slevy pro firmy," prohlásil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), který svého stranického kolegu a ministra průmyslu Jana Mládka nakonec donutil, aby se v zákoně na větší ochranu spotřebitelů zaměřil. Původní verze s ní nepočítala a opozice v čele s TOP 09 Mládka osočovala, že jde na ruku velkým operátorům.

Teď ale ministr otočil. "Musí dojít k politickému tlaku na zlevňování, na němž by se měl podílet antimonopolní úřad spolu s ČTÚ," říká Mládek.

Jak si takový politický tlak představuje, zatím nevysvětlil.

Zákon podle Mládka připraví operátory o možnost, aby sami jednostranně měnili smlouvy. Toho někteří z nich zneužívali třeba vypínáním mobilního internetu zákazníkům, kteří předčasně vyčerpali svůj měsíční datový příděl.

Nově by se navíc měla usnadnit a urychlit změna operátora, aby bylo pro člověka snazší přejít ke konkurenci.

Že na levné firemní tarify nyní doplácejí řadoví klienti, přiznávají i sami operátoři. "Tarify pro firmy a úřady jsou ztrátové a operátoři k nim přistupují v podstatě jen proto, aby navyšovali absolutní počty svých klientů. Je otázkou, jak dlouho budou zahraniční vlastníci některých místních operátorů tuto cenovou politiku ještě tolerovat," řekl agentuře Reuters loni v září finanční ředitel O2 Tomáš Kouřil.

Brzda ekonomiky

Drahá mobilní data navíc brzdí ekonomiku, která je stále více propojena s používáním internetu v mobilu. "Operátoři limitem dat vytvářejí u lidí mentální blok. Ti se bojí data překročit," říká Novák.

Podle ředitele marketingu největšího tuzemského e-shopu Alza.cz Karla Kučery jsou lidé opatrní třeba při nákupu hudby či filmů. "Zcela pochopitelně jim vadí, když kvůli drahým datům musí po nákupu hledat wi-fi, aby šetřili," zdůrazňuje Kučera.

Předražená data