Firma Marka Zuckerberga opět předčila očekávání analytiků. Zisk Facebooku ve třetím kvartále meziročně vzrostl skoro trojnásobně, když atakoval hranici 2,4 miliardy dolarů (59,3 miliardy korun). Loni to touto dobou přitom bylo jen 900 milionů dolarů. Čtvrtletní tržby meziročně narostly o 56 procent a přesáhly nyní metu 7 miliard dolarů (173 miliard korun).

Akcie firmy ale na dobrá čísla překvapivě reagovaly posílením v pouhých desetinách procenta. Posléze dokonce o dvě procenta oslabovaly, když se jejich cena pohybovala kolem 124 dolarů.  

Firma potvrdila vzrůstající důležitost mobilů. Počet měsíčních uživatelů, kteří se k sociální síti připojili výhradně přes mobil, poprvé přesáhl miliardu. Příjmy z mobilní reklamy už nyní převládají nad tou počítačovou v poměru 84 procent ku 16 a přinesly firmě 5,7 miliardy dolarů (141 miliard korun).

Podle odhadů výzkumné firmy eMarketer Facebook letos dosáhne na mobilní reklamní příjmy ve výši 22 miliard dolarů, což by mělo být o 67 procent více než loni. Celkově by pak měl na reklamě utržit 26 miliard dolarů, takže by jeho příjmy měly vyrůst meziročně o 52 procent.

Analytici ovšem očekávají, že Facebook bude v příštím roce čelit nedostatku místa pro reklamu, jíž se na jeho stránky zkrátka už více nevejde. Výpadek v příjmech proto bude muset nahradit jiným kanálem.

"Nadále pokračujeme ve strategii prosazovat v našich aplikacích video," uvedl šéf firmy Zuckerberg a potvrdil tím, že Facebook se bude držet trendů. Do pěti let se totiž očekává, že internetoví uživatelé budou on-line obsah konzumovat především prostřednictvím videa. Pro Facebook více videa představuje větší zisky z televizní reklamy, jejíž trh jen v USA podle odhadů dosahuje velikosti 70 miliard dolarů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Firma navíc hodně sází na službu Facebook Live, která uživatelům umožňuje s jejich on-line přáteli sdílet živé videopřenosy. Live má návštěvníky sítě nabudit k větší interakci, která je podle průzkumů v psané formě chatů už tolik neláká.

Video ale není jediným tahákem příjmů. Od firmy se čeká, že začne zpeněžovat také své chatovací aplikace WhatsApp a Messenger, stejně jako službu na sdílení fotografií Instagram, u níž zavedla reklamní model loni. Facebook ale nyní u zmíněných aplikací finanční výsledky nezveřejnil. Analytici banky Credit Suisse ovšem očekávají, že jen Instagram firmě za celý letošní rok přinese reklamní příjmy ve výši 3,2 miliardy dolarů (79 miliard korun).