Přehlídka ambiciózních technologických firem Start-up Summit, která proběhla minulý týden na pražské Pankráci, měla nezvyklého sponzora: Škodu Auto. Podnik s více než stoletou tradicí, který má daleko k pulzující kultuře počítačových nadšenců. Digitální ředitel největší české firmy Andre Wehner ovšem na pódiu prohlásil: "Milý autoprůmysle, je čas na revoluci!" Změny, kterými obor, jenž je klíčovou částí českého hospodářství, prochází, jsou prý zásadnější než všechno, co jej potkalo v posledním půlstoletí. "A my nemůžeme zůstat pozadu," řekl při rozhovoru s HN.

V hlavním městě − mimo mladoboleslavskou centrálu a pryč od koncernové hierarchie − proto podnik buduje dceřinou firmu nazvanou Digital Lab, kde by měly vznikat nové mobilní aplikace, prvky IT systémů do aut a další "vychytávky". Naplno se rozjede během příštího roku a bude v ní pracovat několik desítek programátorů, vývojářů, kreativců, většinou najatých zvenčí. Šéfkou projektu se v říjnu stala Jarmila Plachá, zkušená manažerka, která dosud působila na vysokých postech v bankovnictví a telekomunikacích, mimo jiné v České spořitelně či v Telefónice, pro niž pomáhala rozjíždět startupový akcelerátor Wayra.

Sdílení aut z Prahy

"Za rok chci mít na stole 30 až 40 projektů, které odnesu managementu Škody Auto, představím je a oni si vyberou, na co se máme zaměřit," popsala Plachá svůj plán. Ona ani její nadřízený nechtěli zatím říct, kolik mají na interní inkubátor hi-tech nápadů peněz, podle informací HN jde ale o desítky milionů korun.

"Opravdu máme chuť investovat, takže jakmile uvidíme něco, co dává smysl, půjdeme do toho. Nelze samozřejmě říct, že by peníze nehrály roli, ale chceme být akční," říká Wehner, který se na nově vzniklou funkci digitálního ředitele Škody Auto přesunul v létě − do té doby byl hlavou IT automobilky, působil i v Audi.

"Dám příklad. Máme mladého zákazníka, zajímá ho Škoda Rapid, ale nechce ji vlastnit, nýbrž sdílet. Náš úkol je vymyslet, jaký je správný byznysmodel," naznačila Plachá, že takzvaný carsharing je oblastí, které se se svými lidmi bude hodně věnovat. "Budeme se tam zaměřovat na sdílení aut a vůbec všeho kolem mobility. Klidně z toho může vyjít něco, co sice není přímo určené pro naše produkty, ale my si to vyhodnotíme jako užitečné nebo důležité," říká Wehner.

Tým zhruba tří desítek expertů, kteří budou v Digital Labu pracovat, není konečný. Firma se bude nejen rozšiřovat, ale také plánuje spolupracovat s již existujícími start-upy a technologickými podniky. S jedním takovým se automobilka ostatně už propojila − pomáhá jí společnost Creative Dock, která se spe­cializuje na vývoj inovací, vznikla u ní třeba služba na půjčování peněz Zonky.cz, za níž stojí Home Credit ze skupiny PPF.

"Tři projekty, které jsou ve fázi vývoje prototypů, vede velice zkušený tým," říká zakladatel Creative Docku Martin Pejša. Jde o projekty, jež se vztahují ke sdílení aut nebo k přepravě dětí a seniorů. "Potřebujeme spolupracovníky, proto hledáme partnery mezi start-upy, univerzitami, inovativními tvůrci," vysvětlil Wehner s tím, že to je i důvod, proč se rozhodli podpořit startupový festival.

Podle Wehnera je možné, že v dohledné době nezůstane jen u Digital Labu a že Škodovka po vzoru jiných velkých automobilek investuje i přímo do nějaké firmy, aby se tak dostala k jejímu know-how: "Tohle, co nyní děláme, je první krok, v úvahu ovšem přichází i nákup již existující firmy nebo start-upu. Zatím nemáme nic rozjednaného."

Investují všichni

Větší důraz na IT a digitální svět, který nyní rozjíždí Škoda Auto, není nic ojedinělého. O totéž se snaží celá branže, kterou dostávají pod tlak velké technologické společnosti jako Google nebo Apple a také měnící se chování zákazníků. Koncern Volkswagen, pod nějž Škoda spadá, například minulý týden slavnostně spustil korporátní Digital Lab v Berlíně, kde budou jeho programátoři spolupracovat s experty americké firmy Pivotal na vývoji chytrých aut.

Mimochodem letos do Pivotalu investoval více než čtvrt miliardy dolarů jeden z hlavních konkurentů VW, americký Ford. Další taková střediska má koncern z Wolfsburgu ještě v Číně a v Kalifornii.

A podobnou cestou jdou i další, Mercedes nebo BMW mají také vývojová centra v San Francisku nebo v jihovýchodní Asii. Všechny významné automobilky navíc v poslední době investovaly do společností, které se věnují sdílení aut nebo samořiditelným technologiím − Volkswagen vložil peníze do aplikace Gett, Toyota do Uberu, BMW do služby DriveNow, Mercedes do car2go a General Motors do firmy Lyft, hlavního konkurenta Uberu.