Microsoft, největší softwarová společnost na světě, prochází proměnou: z klasického výrobce programů a operačních systémů se chce stát více dodavatelem cloudových řešení.

Podle Jamese Statena, hlavního stratéga firmy pro cloud a firemní zákazníky, je budoucnost nového přístupu ve vytváření inteligentních systémů, které umožní firmám lépe vyhovět potřebám zákazníků, předjímat nečekané situace nebo řídit auta bez řidičů.

Technologie označovaná jako cloud umožňuje firmám ukládat data, výpočetní výkon a aplikace na vzdálené servery jiných stran. Zaměstnanci a zákazníci k nim pak mají přístup díky internetu a mobilním telefonům. Microsoft před šesti lety začal firmám nabízet svoji cloudovou platformu Azure, kterou doplňuje paletou dalších softwarových nástrojů a programů.

V boji o zákazníky se tak střetává s konkurencí − hlavně s Amazonem a Googlem.

"Největším trendem teď je posun směrem k umělé inteligenci, analytice a k učení strojů využívaných k lepšímu pochopení potřeb zákazníka a k předjímání vzorců jeho chování," říká Staten v rozhovoru pro HN.

Umělá inteligence a učení strojů

Microsoft a ThyssenKrupp

Příkladem využití umělé inteligence jako součásti cloudových aplikací firmy Microsoft může být řešení dodavatele výtahů ThyssenKrupp.

Systém sbírá data o používání výtahů a o poruchách.

Na jejich základě dokáže předvídat, kdy dojde k dalším poruchám a jaké součásti výtahů bude třeba vyměnit.

Firma tak může zajistit výměny v předstihu, optimalizovat zásobování náhradními díly a na polovinu zkrátit dobu, kdy jsou výtahy mimo provoz. Globální hráč ThyssenKrupp sází na rostoucí přesun populace do měst a větší poptávku po výtazích v Indii a Číně.

Předvídatelná Barcelona

Městské monitorovací systémy, propojené pomocí mobilních zařízení v terénu s výpočetní kapacitou a daty v cloudu, umožňují zlepšení práce policie a záchranek.

Systém v katalánské metropoli Barceloně ukazuje místa, odkud jsou hlášeny nehody nebo kriminalita.

Zapojení umělé inteligence navíc dokáže dopředu vyznačit oblasti, odkud tato hlášení přijdou třeba za určitého počasí nebo v době konání festivalů či fotbalových zápasů.

Záchranáři i policie mohou lépe rozmístit personál a být blíž místům budoucího zásahu, řidiči se zase mohou vyhnout zácpám.

James Staten

Sleduje trh s cloudovou technologií už od samého vzniku.

Než v roce 2015 nastoupil do Microsoftu, pracoval osm let jako hlavní analytik a viceprezident výzkumné společnosti Forrester.

Pracoval také pro technologické firmy Azul, Sun Microsystems a Gartner.

Statenova role v Microsoftu spočívá ve vytváření cloudové strategie pro celou škálu produktů firmy.

Nemá kancelář v sídle firmy ve washingtonském Redmontu, ale v Silicon Valley, což mu umožňuje udržet si "perspektivu někoho zvenku", jak řekl v jednom z rozhovorů.

Umělá inteligence těchto systémů dává firmám k dispozici nástroj, kterým mohou například vyhodnocovat náladu mezi klienty a velmi
rychle reagovat na problémy.

Staten uvádí, že zatímco dříve klienti ventilovali svoji nespokojenost prostřednictvím zákaznické linky, dnes se častěji vyjadřují pomocí sociálních sítí Facebook nebo Instagram.

"Firmy potřebují mít schopnost shromáždit tyto informace a rychle je přetvořit v data o sentimentu. Třeba zjistit, že na severním okraji Prahy je náhle z nějakého důvodu hodně zákazníků nespokojených, a začít problém řešit ještě dříve, než se rozvine. A co naši zákazníci chtějí úplně nejvíc, je schopnost předvídat určité události," vysvětluje Staten.

Jako příklad "prediktivních" nástrojů cloudových řešení Staten uvedl městské monitorovací systémy v Seattlu nebo Barceloně, které umí určit dopředu, kam bude třeba poslat policii či záchranku.

Pro Satyu Nadellu, výkonného ředitele Microsoftu, jsou Azure a ostatní cloudová řešení základem nové růstové strategie firmy. Prodeje nových osobních počítačů padají a zákazníci za operační systémy a kancelářský software chtějí platit méně.

Ve finančním čtvrtletí, které skončilo v červenci, se příjmy z Azure zdvojnásobily. Firma předpokládá, že příjmy z cloudových služeb se zdvojnásobí na 20 miliard dolarů ve fiskálním roce 2018.

V boji o cloudové zákazníky ale vede Amazon, jehož řešení využívá větší počet firem.

"Největší výzvou je teď pro nás dokázat se přizpůsobit tak, jak to po nás vyžadují naši zákazníci. Mezi zákazníky vidíme obrovské množství změn − potřebují schopnosti, které nemuseli mít dříve, v různých zemích, s patřičnými požadavky na bezpečnost.

Musíme umět tohle všechno poskytnout a ověřit z hlediska bezpečnosti tak, aby to fungovalo na různých trzích," říká Staten.

Podle hlavního stratéga cloudu má Microsoft oproti rivalům jako Google a Amazon dvě hlavní konkurenční výhody.

Může nabídnout cloudovou službu a doplňkové aplikace jako jednotnou, propojenou sadu nástrojů. Microsoft také na rozdíl od konkurence podporuje takzvaná hybridní řešení, tedy případy, kdy firmy chtějí přesunout do cloudu jen část svých dat, aplikací nebo výpočetního výkonu.

Budoucí důležitost cloudu podle Statena poroste také díky rozvoji technologií virtuální reality nebo díky autům bez řidičů. Proto Microsoft už teď buduje partnerství s automobilkami Renault, Nissan, BMW nebo Ford.

"Auta napojená na internet a autonomní auta jsou oblasti velmi propojené. Musí být dostatečně chytrá na to, aby se vyhnula nebezpečné situaci, ale nebudou efektivní, když jejich navigační systém nebude umět komunikovat s cloudem, aby dostala informaci o dopravní nehodě, a že je třeba daný úsek objet," vysvětluje James Staten.