Analytická společnost IDC uvádí: "Letošní technologické proměny byznysu budou stát na čtyřech základních pilířích: na mobilitě, cloudových službách, analýze velkých dat a sociálních technologiích. Cloudové služby budou jedním z nejdynamičtějších segmentů s očekávanými výdaji ve výši 118 miliard dolarů. Výdaje na cloudovou infrastrukturu jako službu prudce vzrostou (36 %). Růst využívání cloudu v ČR bude tažen aplikacemi, typicky kancelářskými, jako je Office 365."

Aplikace musely projít mnoha změnami, aby bylo možné je provozovat v cloudu. Zejména u malých SW jsme svědky praktického využití. A jak je to s placením? Na rozdíl od On Premise instalací, kdy platíte za licence produktu při jeho pořízení, v případě cloudu se obvykle využívá placení za SW jako službu (SaaS - Software as a Service). Platíte měsíčně stálý nebo proměnlivý poplatek dle intenzity čerpání služby.

 

36 %

Podle analytické společnosti IDC vzrostou v České republice výdaje na cloudovou infrastrukturu až o 36 %.

Lze něco podobného efektivně využít i u ERP aplikací? Pokud jsou na to technologicky připraveny, pak ano. Na těchto šest hlavních oblastí by měl být kladen důraz.

1/ Bezpečnost - Uživatelé přistupují k ERP systému prostřednictvím internetu a je nezbytně nutné, aby nebylo možné v průběhu komunikace odposlouchávat přenášená data ani získat kopii přístupových kódů.

2/ Soulad - Má-li nadnárodní podnik využívat ERP systém v cloudu, musí být možné jednoduchým nastavením zajistit podporu různých jazyků dle uživatelů včetně azbuky, čínštiny apod. Pro každou pobočku musí jít v jediné databázi nastavit rozdílné legislativní prostředí a současně zajistit napříč pobočkami efektivní nástroje pro jejich řízení.

3/ Stabilita - Systém musí být provozovatelný 24 hodin, 7 dnů v týdnu bez jakékoli odstávky. Musí být imunní vůči virům a hackerům.

4/ Snazší upgrade - Architektura ERP systému musí umožnit rozdílná uživatelská nastavení pro jednotlivé firmy, procesy a uživatele, ale současně tato nastavení nemohou být prováděna v základní vrstvě systému, protože by znesnadňovala upgrade na vyšší verze. Cílem je průběžné provádění upgradu poskytovatelem a nabízení nových funkcí uživatelům bez nutnosti vícenákladů a časových prodlev.

5/ Administrace - Správce musí být schopen uživatelsky řešit nejen uživatele, jejich práva a prostředí, ale i připojovat různé typy tiskáren a speciálních koncových zařízení vzdáleně.

6/ Výkon - ERP systém musí být optimalizován pro efektivní využívání serveru, diskových jednotek, koncových zařízení a pro minimální náročnost na komunikační kanály.

 

Řízení infrastruktury a správa aplikace jsou taktické činnosti, které lze bez obav předat poskytovateli cloudových služeb.

 

Překážkou v rozšíření cloudového provozu ERP systémů je obava klientů, že převodem ERP systému k poskytovateli přijdou o strategické znalosti a schopnosti rozvíjet podnikové procesy, a tudíž i společnost.

Jde o vážnou námitku a jednoznačně lze souhlasit s tím, že strategické záležitosti nelze přesouvat mimo firmu. Je však strategický celý ERP systém? Lze ho smysluplně rozdělit na části strategické a části, které může firma bez obav předat do zodpovědnosti poskytovatele.

Řízení infrastruktury a správa aplikace jsou taktické činnosti, které lze bez obav předat poskytovateli. Vaši IT pracovníci se tedy již nemusí starat o provoz systému, ale mohou se soustředit na strategickou část, tedy zvyšování výkonnosti a rozvoj firmy. Minerva jako dodavatel úzce spolupracuje na zvyšování výkonnosti s klíčovými uživateli, kteří jsou zodpovědní za efektivitu podnikových procesů. Spolu s nimi optimalizuje prostředí systému QAD pro jednotlivé koncové uživatele a reaguje na organizační změny a změny vnějšího byznys prostředí. Ve spolupráci s Minervou plánují rozvoj technologií systému, tedy zejména upgrade na nové verze, přechod uživatelů do nového prostředí apod.

Vladimír Bartoš, ředitel podpory prodeje Minerva Česká republika

 

Článek byl publikován v ICT revue 3/2016