Pro ICT revue odpovídá Zbyszek Lugsch ze společnosti Dimension Data, která podnikům poskytuje poradenství právě v oblasti cloud computingu.

 

Co je při přechodu do cloudu třeba předem vyřešit a připravit?

Hodně záleží na tom, jaký cloud myslíme. Předpoklady pro infrastrukturní cloud jsou jiné než třeba pro software dostupný jako služba. Obecně bych vyzdvihl standardizaci na straně zákazníka, která je nutná zejména v případě IaaS.

Důvod je prostý: následně je totiž možné u poskytovatelů cloudů poptat řešení založené na standardně nabízených a porovnatelných službách. V opačném případě bývá náročnější, a tedy i dražší, nejen přechod, ale také využívání služby.

U aplikací a dat je naštěstí situace mnohem jednodušší, cloudy jsou dnes dostatečně flexibilní. Důležité také je, aby cloud nebyl odtržený od současné podnikové informační architektury a představoval rozšíření stávajícího IT prostředí.

 

Zbyszek Lugsch

Solutions and Business Development Director, Dimension Data Czech Republic

Na jaké výzvy může klient narazit během převodu svých aplikací či služeb do cloudu?

Základem úspěchu je přesné definování toho, co vlastně od cloudu očekáváme a jakou část současného IT chceme přenést. Teprve na základě tohoto interního vyjasnění mohou vzniknout počáteční požadavky. Situace se opět liší podle typu cloudu, například u SaaS je tato problematika srovnatelná s přechodem na nový informační systém.

Ve své nabídce máme i assessment, pomocí kterého můžeme ve spolupráci se zákazníkem popsat jak současný stav, tak budoucí podobu a kroky nutné pro naplnění zamýšleného cíle. Mimochodem, v případě hybridních cloudů jsou tato vyjasnění i standardizace podmínky nutné.

 

Jak se rozhodnout pro správný typ služby? Která kritéria vzít v úvahu, zda a které z firemních aplikací přenést do veřejného cloudu?

Každého nejprve napadne cena, ale ta by rozhodně neměla být klíčovým kritériem. Sice rádi cloudy přirovnáváme ke komoditě, ale například na rozdíl od jiných komodit kvalita cloudové služby na vybraném dodavateli nezpochybnitelně závisí.

Nesmíme zapomenout, že jde především o zajištění kontinuity podnikání. Mnohem víc než cena by tak zákazníka měla zajímat robustnost nabízeného řešení včetně garance kvality, podmínky sankcí a možnosti definovat i otestovat scénáře pro případ selhání. Například na ochotě diskutovat o sankcích se dá reálnost nabídky poznat velmi rychle.

 

 

Jak je to s bezpečností dat - o co by se měl klient zajímat, pokud nechce data vystavit zvýšenému riziku?

S jakýmkoli prostředím souvisí nějaká pravidla provozu bez ohledu na to, zda jde o on-premise nebo cloudové řešení. Cloudy jsou možná specifičtější v naplnění některých konkrétních scénářů, jako je oddělení dat nebo jejich šifrování.

Pokud zákazník tyto požadavky zná předem, takřka vždy lze najít adekvátní řešení. A to i v případě podmínek daných legislativou.

 

Jaké garance by měl klient očekávat nebo požadovat, aby si zajistil případný plynulý přechod k jinému poskytovateli bez budoucích problémů?

Jedna věc je smluvní podchycení právních podmínek. Mnohem podstatnější je garance faktické součinnosti na technické úrovni, kterou by měl poskytovatel cloudových služeb v případě exitu poskytnout. Ať již jde o předání dat, možnost testování a souběžného provozu nebo ad hoc technickou podporu.

Bez garance součinnosti, ideálně opět podpořené sankcemi, si zákazník nemůže být jistý, že přejde k jinému poskytovateli za snesitelných nákladů. Z praxe víme o případech, kdy firmy nakonec nepřejdou - vyhodnotí si, že problémy, doba výpadku a náklady jsou natolik velké, že se exit prostě nevyplatí.

S tím vším zákazníkovi můžeme pomoci, opět mimo jiné i specializovaným assessmentem definujícím individuální předpoklady snadného přechodu k jinému poskytovateli.

 

Rozhovor byl publikován v ICT revue.