Současné změny v energetice jsou principiálně velmi podobné změnám, které nastaly v telekomunikacích s nástupem mobilních technologií. Původní komoditní byznys se přetransformoval do vyloženě službového byznysu, kde jedinou cestou k úspěchu byl fokus na zákazníka a zavádění služeb s přidanou hodnotou. Tato změna proběhla velmi dynamicky a byla doprovázena významnými investicemi do sítí.

Úspěšnost tohoto odvětví je založena na datech. Naprosto úmyslně nepíši o Smart Meteringu ve Smart Gridu. Mnoho marketingu bývá na škodu a zrovna smart cokoliv je toho důkazem. Jako asi většina ze zasvěcených jsem si užil nadšení ze Smart Meteringu a všechny ty prezentace jeho přínosů pro koncové zákazníky. Jak jim zlevní elektřinu, nabídne nové služby a tak dále a tak dále.

Většina nás technologických nadšenců už viděla rychlé rollouty inteligentních elektroměrů a miliony spokojených zákazníků. A těžko jsme chápali, proč zkušení energetici nesdílejí naše nadšení. Cesta k pochopení jejich skepse pro mne vedla přes různé pilotní projekty inteligentního měření. V těch se jednoznačně ukázalo, že co funguje v PowerPointu, nemusí fungovat v terénu. Že úzkým hrdlem je komunikace, kde toho musíme ještě hodně odpracovat. A že bychom si měli ujasnit, co od chytrého měření očekáváme, a tomu přizpůsobit požadavky.

Jiří Stich

 

Head of Telco, Media & Utilities, Atos IT Solutions and Services

Na druhou stranu jsme snad většině energetiků dokázali, že inteligentní měření je nutná a správná cesta, jak v blízké budoucnosti bezpečně provozovat jejich distribuční soustavy. Snad už většina z nás ví, že inteligentní měření není primárně o snížení ceny koncovému zákazníkovi, ale o nutné podmínce pro vznik inteligentních sítí. Tudíž inteligentní měření není cíl, ale cesta.

Cílem budou inteligentní sítě, díky kterým bude možné provozovat soustavy ve změněných podmínkách decentralizované výroby a které poskytnou prostor pro vznik nových služeb, jež koncovému zákazníkovi pomohou akceptovat zvýšení ceny za distribuci, protože ta mu přinese novou hodnotu.

Energetici často tvrdí, že energetika není tak sexy business jako telekomunikace. Jestli je to pravda, tak to není tím, že je energetika méně zajímavá. Je to tím, že byla dlouhá léta tak konzervativní - že se ze sexy děvčete, kterým byla v první polovině minulého století, stala nejprve údernicí v montérkách a nakonec šedivou stařenkou.

Jsem přesvědčen, že málokterý obor má před sebou tak zajímavou budoucnost jako právě energetika. A asi nejlepší cestou, jak tuto budoucnost naplnit, je spojit síly a zkušenosti energetiků a ICT odborníků. Mix rozvahy, zkušenosti, zodpovědnosti a stavovské cti s inovátorstvím, vizionářstvím a nadšením je tím nejlepším předpokladem úspěchu.

co funguje v PowerPointu, nemusí fungovat v terénu.